I samarbete med Lånekoll ökar Lexly skyddet för bostadsköpare

I slutet av mars påbörjas ett samarbete mellan Lexly och låneförmedlaren Lånekoll som hjälper privatpersoner att upphandla bolån mellan flera banker. Samarbetet innebär att Lånekoll erbjuder Lexlys juridiska tjänster till sina bolånekunder och stärker därmed sitt erbjudande kopplat till bolåneaffären.

”Lexly vill att alla enkelt ska få tillgång till juridisk trygghet, och i detta fall som skyddar bostadsköparen. En bostadsaffär aktiverar ofta regelverk som innebär ökade ekonomiska och sociala risker, något alldeles för få köpare känner till. Att tillsammans med Lånekoll göra det här begripligt och tillgängligt för fler är en fantastisk möjlighet. Det är en hållbarhetsfråga och en viktig del i Lexlys arbete med att förebygga konflikter och tvister,” säger Dennis Lauri, Partneransvarig på Lexly.

Lånekoll är marknadsledande aktör i Sverige på bolåneförmedling. Under 2020 hade Lånekoll en tillväxt i bolånesegmentet på 125%.

”Det finns ett stort behov av juridiska tjänster kopplat till bolån och bostadsägande som många inte känner till. Oavsett om det gäller bostadsköp, flytt av befintligt bolån eller utökning så är det bra att ha koll på det juridiska. Att vi nu kan erbjuda våra bolånekunder en kostnadsfri och enkel juristhjälp är något som ger en extra trygghet”, säger Erik Mellkvist, Affärsområdeschef Bolån på Lånekoll.

Om Lånekoll

Lånekoll är en digital tjänst för att utvärdera, bevaka och förbättra privatpersoners bolån och privatlån. Målsättningen är att låta kunder enkelt, snabbt och kostnadsfritt konkurrensutsätta och hitta sitt bästa låneerbjudande. Genom att blanda smart teknik och expertis digitaliserar och demokratiserar Lånekoll lånemarknaden. Bolaget grundades 2014.

För mer information:

Dennis Lauri, partneransvarig, Lexly, +46 76 002 42 24, dennis.lauri@lexly.com

Erik Mellkvist, Affärsområdeschef Bolån, Lånekoll, +46 72 080 30 91, erik.mellkvist@lanekoll.se