Kärleken sätts på prov när kostnaderna ökar

Med ökade kostnader för hushållen kommer en utmaning: hur ska två personer som bor ihop fördela kostnaderna mellan sig? Helena Koos, senior jurist på Lexly möter många som tycker det är svårt att prata om pengar och tillgångar med sin partner. Här ger hon sina bästa tips på hur man undviker konflikter kring ekonomin i en parrelation.

— En mycket enkel lösning, och kanske den smidigaste, för en rättvis ekonomi är att betala efter inkomst. Den som tjänar mest, betalar mest. Men enklast är inte alltid bäst. Det kan finns många andra faktorer att ta hänsyn till. Det gäller att hitta den lösning som passar den egna situationen, säger Helena Koos, senior jurist på Lexly.

Ett exempel är särkullbarn. Om ena parten har barn sedan tidigare och ska sörja för dem, kan en procentuell fördelning av kostnaderna utifrån inkomst slå hårt.

— Ett råd är att sätta sig ner och gå igenom precis allt som påverkar ekonomi. Lån, leasing, andra ekonomiska åtaganden, sparande med mera. Med det som utgångspunkt kan ni sedan diskutera er fram till en lösning som känns bra och rättvis för just er situation, säger Helena.

Se över ägande och juridiska dokument

Det kan också vara en god idé att se över vem som faktiskt äger vad tidigt i relationen. Lägenheten, huset, bilen - det är alltid bra att ha de rätta avtalen och dokumenten på plats. Helena förklarar:

— En ansträngd ekonomi kan tära på de bästa förhållanden. Kärleken sätts helt enkelt på prov när det är tuffa tider. Att ha avtal som visar vem som äger vad är ett sätt att undvika eventuella framtida konflikter. Ett bra exempel är ett äktenskapsförord där det framgår vilken egendom som är enskild.

Helena tillägger att det över huvud taget är klokt att ha viktiga juridiska dokument på plats, oavsett den ekonomiska situationen.

— Vi kan aldrig veta vad som kommer att hända om två veckor, fyra månader eller ett år. Se även över vad som händer om någon av er går bort. Kan den efterlevande klara av att behålla huset eller lägenheten? En livförsäkring där partnern är förmånstagare kan vara avgörande i det fallet. I många fall behövs även ett testamente där det framgår vad som ska hända med bostaden vid dödsfall.

Säkra era inkomster

Förutom att dela rättvist på kostnader, kan det också vara vettigt att säkra sina inkomster. Att vara medlem i en a-kassa är ett minimum. För den som tjänar upp till 33 000 kronor per månad i genomsnitt täcker a-kassan upp 80 % av lönen de första hundra dagarna.

— Räkna ut vilka inkomster som krävs för att klara era nuvarande kostnader och gärna med marginaler för eventuella kostnadsökningar, råder Helena.

För de som tjänar mer än 33 000 kronor per månad kan a-kasseersättningen innebära ett stort avbräck i ekonomin. Då kan det vara en idé att komplettera med en inkomstförsäkring.

Juristens råd: våga prata pengar

Snabbt stigande räntor och skenande elkostnader gräver just nu djupa hål i mångas plånböcker. Även utan yttre faktorer som påverkar är det alltid vettigt att ta ett helhetsgrepp på ekonomin så att man står beredd inför tuffa tider. Helena fortsätter:

Min erfarenhet är att många tycker att det är svårt att diskutera den ekonomiska aspekten av ett förhållande. Alla borde göra det innan de flyttar ihop eller gifter sig. Att ha ordning på pengarna och juridiska dokument på plats gör att ni som par står starkare inför ekonomiska utmaningar. Det är helt enkelt ett väldigt bra sätt att undvika framtida konflikter och slitningar och när ni har rett ut ekonomin kan ni slappna av och fokusera på roligare saker i er relation.

Snabbfakta

Helena Koos, senior jurist på Lexly