• Lexly/

Ny undersökning visar: Två av tre arvstvister leder till splittrade familjer

Report this content

I Sverige har vi haft lagar om arvsrätt sen 1400-talet. Ändå är det tydligt att arv fortfarande är en komplicerad fråga. I en ny delrapport som Lexly tagit fram i samarbete med YouGov och som undersöker vuxna svenskars relation till testamenten och arv visar det sig att arv och arvsfrågor ofta är en källa till splittrade familjer.

Arvsfrågor har sen länge varit en källa till bråk och osämja. För att ytterligare undersöka svenskarnas förhållning till juridiska frågor har Lexly tillsammans med YouGov genomfört en omfattande undersökning. Den första delrapporten ”Varför är det så svårt med arv?” som nu släpps lyfter svenskarnas inställning till arv och vilka följder en arvstvist kan få.

Undersökningen visar att var fjärde person som någon gång mottagit ett arv hamnat i en betydande konflikt på grund av arvet, och på grund av tvisten har hela 68 % av dessa sagt upp kontakten med en närstående.

När personer hamnar i konflikt med familj och/eller släkt mår nästan 70 % mycket dåligt en lång tid framöver. Framför allt bråk med barn påverkar hälsan negativt. 80 % av de som hamnat i en konflikt med sina barn mår mycket dåligt, och nästan 20 % av dessa behöver sjukskriva sig vilket har en ytterligare påverkan på samhället.

Linda Ljunggren Syding, jurist på Lexly har mött många människor som blivit indragna i en tvist på grund av arv men är förvånad över den stora andelen som väljer att avsluta nära relationer.

Att hamna i en arvstvist är så klart oerhört smärtsamt. Att i en tid som redan är fylld av sorg, då man verkligen behöver sina nära och kära, också hamna i en konflikt som leder till att ännu fler familjemedlemmar försvinner ur livet är tufft. Min erfarenhet är att många av dessa konflikter hade kunnat undvikas om det fanns ett tydligt testamente. Vi vet att arvstvisterna ökar men att det är 2 av 3 som avslutat kontakten med en närstående när de har hamnat i en tvist känns såklart väldigt sorgligt, säger Linda Ljunggren Syding.

Förväntningar på arv kan skapa besvikelser

När en person går bort innebär det stor sorg för nära och kära. Döden drabbar alla familjer. Det är också ett ämne som är svårt för många att ta upp.

Närmare 70 % pratar inte med sina familjemedlemmar om juridiska frågor, av anledningen att man inte tänkt på att det är något som man behöver prata om (30 %), att det inte kommer upp naturligt (24 %) eller att man inte vet hur man ska ta upp frågan (14%).

Vi ser också i undersökningen att nära hälften av svenskarna förväntar sig ett arv men att 56 % aldrig har pratat om arvsfrågor med den de förväntar sig arvet från. Att gå runt i livet och förvänta sig något som sen inte blir som man själv tänkt kan såklart skapa frustration och besvikelser. Ofta verkar det egentligen inte handla om pengar och saker, utan mer om att man upplever sig orättvist behandlad eller att någon familjemedlem favoriseras, säger Linda Ljunggren Syding.

74 % av svenskarna bryr sig om vem som kommer ärva dem men endast 21 % av alla svenskar har uttryckt sin vilja genom att skriva ett testamente. Det innebär att många anhöriga själva behöver komma överens om vem som ska ärva vad.

Även om få av oss vill tänka på döden är det för familjens skull ändå viktigt att vi funderar på hur vi vill att vår egendom ska fördelas den dagen det blir dags. Våga bryta tabut att prata om tillgångar och arv med familjen. Det minskar risken att dina efterlevande hamnar i konflikt och i värsta fall också väljer att avsluta kontakten med varandra. Lever man i en juridiskt komplicerad familjesituation med till exempel bonusbarn är detta ännu viktigare, säger Linda Ljunggren Syding.

–  Mitt råd till föräldrar, syskon och andra släktingar är tydligt och enkelt: Skriv testamente och visa omsorg för dina närmaste. För som statistiken visar så finns det annars en stor risk att dina viktigaste människor hamnar i bråk med varandra när du inte längre finns kvar, avslutar Linda Ljunggren Syding.

Den fullständiga rapporten finns att ladda ner här

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 14-21 april har sammanlagt 1002 intervjuer via internet genomförts med 25+år.

För mer information, vänligen kontakta:

Emelie Rude
Brand & PR Manager, Lexly
emelie.rude@lexly.com

Om Lexly
Lexly grundades 2004 och är Nordens ledande aktör inom digital juridik. Med visionen att göra juridiken tillgänglig för alla skapade Lexly, som första bolag i Europa, en skalbar plattform för juridiska tjänster. Lexly samarbetar med, och integrerar sina tjänster hos, banker, försäkringsbolag och revisionsbyråer. Med huvudkontor i Stockholm finns Lexly även i Helsingfors, Finland och São Paulo, Brasilien.

Taggar:

Citat

Att hamna i en arvstvist är så klart oerhört smärtsamt. Att i en tid som redan är fylld av sorg, då man verkligen behöver sina nära och kära, också hamna i en konflikt som leder till att ännu fler familjemedlemmar försvinner ur livet är tufft. Min erfarenhet är att många av dessa konflikter hade kunnat undvikas om det fanns ett tydligt testamente. Vi vet att arvstvisterna ökar men att det är 2 av 3 som avslutat kontakten med en närstående när de har hamnat i en tvist känns såklart väldigt sorgligt.
Linda Ljunggren Syding