100 000 kronor till lekpark vid skyddat boende

Idag delar Länsförsäkringar Bergslagen vid sin bolagsstämma ut 100 000 kronor ur sin Samhällsfond till föreningen Khatoon i Karlskoga.

För andra året i rad delar Länsförsäkringar Bergslagen ut pengar ur sin Samhällsfond. Fondens syfte är att stödja brotts- och skadeförebyggande och samhällsutvecklande projekt, som drivs av privatpersoner och ideella föreningar i Örebro- och Västmanlands län.

- Ett av våra fokusområden är att skapa trygghet för människor och i detta ingår ett stort, lokalt engagemang. Genom bolagets Samhällsfond stöttar vi initiativ som på olika sätt arbetar för att lösa samhällets utmaningar, säger Bengt-Erik Lindgren, styrelseordförande Länsförsäkringar Bergslagen.
- Föreningen Khatoon i Karlskoga bedriver en imponerande verksamhet som vi gärna stödjer, säger Bengt-Erik Lindgren.

Föreningen, som är politiskt och religiöst obunden, har 100 medlemmar och leds av eldsjälen Soheila Fors. Hon kom till Sverige från den kurdiska delen av Irak för 20 år sedan. Föreningen har sedan starten 2006 hjälpt hundratals invandrarkvinnor som har varit utsatta för olika former av hedersvåld och hedershot. Föreningens namn är kurdiskt och betyder ”stark och självständig kvinna”. På olika sätt hjälper föreningen utsatta invandrarkvinnor att stå på egna ben och bryta deras isolering i samhället. I Karlskogas gamla sjukhus bedriver föreningen ett stort antal kurser för kvinnorna. Kurserna tar bland annat upp mänskliga rättigheter, barnuppfostran, självförsvar, gymnastik, hälsovård och hantverk. Gamla sjukhuset är omdöpt till Tehuset.
- Varje dag kommer omkring 100 kvinnor från 20 olika nationaliteter till Tehuset, det ger en tydlig signal om att verksamheten är uppskattad och behövs, säger Soheila Fors.

Föreningen driver också Saras Hus som är ett boende för våldsutsatta kvinnor och barn under kortare eller längre tid. I nuläget bor här åtta kvinnor bor med sina barn. Idag har barnen vid det skyddade boendet begränsad tillgång till lekredskap. En lekpark har länge stått på önskelistan.
- Detta stipendium gör verkligen skillnad. En lekpark är fantastiskt, för det är viktigt att barnen som bor här får möjligheter att kunna leka och ha en så bra vardag som möjligt, säger Soheila Fors

Soheila Fors och hennes kvinnoprojekt har under senare år rönt stor uppmärksamhet utanför Karlskoga. Många kommuner hör av sig med förfrågningar om möjligheten att starta liknande initiativ.

Foto på Samhällsfondens stipendiater finns att tillgå fredag den 19 april.

Kontakt:
Anna-Maria Jonuks, Kommunikationschef, Länsförsäkringar Bergslagen