5 000 reflexer lyser nu upp länsborna

Reflexer är färskvara och behöver bytas i genomsnitt vartannat år eftersom reflexförmågan blir sämre när de slits. Därför gav sig anställda på Länsförsäkringar Bergslagen igår ut på gatorna i Västmanland och Örebro län för att dela ut reflexvästar, reflexer och cykellysen.

En reflex fungerar som så att när ett ljus slår emot den skickar den tillbaka det rakt mot ljuskällan, till skillnad från ett vitt papper som skickar tillbaka ljuset i alla riktningar. Därför syns man bra när man använder reflexer i mörkret. Men med tiden blir reflexerna ofta repiga och då förlorar de sin reflexförmåga. Detsamma gäller om reflexerna utsätts för värme eller vatten. Därför ska man inte ha reflexvästen liggande i en varm bil och inte glömma att torka av reflexen när det regnat ute.

För att få länsborna att synas bättre i trafiken delar Länsförsäkringar Bergslagen ut nästan 5 000 reflexer, reflexvästar och cykellysen till gående och cyklister i Karlskoga, Köping*, Lindesberg, Sala, Västerås och Örebro.

– Vi har stått på strategiskt utvalda ställen där vi vet att det rör sig mycket bilar, cyklister och gående. Där har vi delat ut reflexer och cykellysen till de som saknar. På så vis hoppas vi att fler syns bättre i mörkret och att det minskar risken för olyckor, säger Susanne Lidmo, chef för skadeförebygg på Länsförsäkringar Bergslagen.

De flesta olyckor med gående sker i tätbebyggda områden med gatubelysning. Dessutom sker fyra av tio olyckor där gående är inblandade då det är mörkt ute, trots att förhållandevis få är ute och går då. I Västmanlands län omkom 2013 två gående i trafikolyckor och tre skadades svårt. Samma år skadades 19 cyklister svårt i trafikolyckor i länet. I Örebro län skadades sex gående och sex cyklister svårt samma år.

– Det finns ingen olycksstatistik som visar hur många av de skadade som inte bar reflexer, men enligt Trafikverkets enkätundersökning så säger drygt 20 procent att de inte bär reflexer på vägar eller gator som har belysning, säger Susanne Lidmo.

Utan reflex syns du på först 20-30  meters avstånd. Med reflex syns du på 125 meters avstånd. På vintern och vid vått väglag syns du ännu sämre samtidigt som bilarnas bromssträcka blir två till fyra gånger längre jämfört med normalt väglag.

*I Köping delas reflexer, reflexvästar och cykellysen ut på fredag 28 november.

För mer information, kontakta gärna:
Susanne Lidmo, chef för skadeförebygg, Länsförsäkringar Bergslagen, telefon 073-029 03 73

För bilder från reflexutdelningen, kontakta:
Jenny Laine, kommunikatör, Länsförsäkringar Bergslagen, telefon 070-648 46 18

Källor:
Trafikverkets trafiksäkerhetsenkät 2012: http://publikationswebbutik.vv.se/upload/6879/2012_192_trafiksakerhet_resultat_fran_trafiksakerhetsenkaten_2012.pdf
Polisrapporterad olycksstatistik, Transporstyrelsen: https://www.transportstyrelsen.se/sv/Press/Statistik/Vag/Olycksstatistik/Polisrapporterad-statistik/Regional-statistik/