Bara var tionde västmanlänning har brandövat hemma

En undersökning gjord på uppdrag av Länsförsäkringar Bergslagen visar att 90 procent av västmanlänningarna aldrig gjort en brandövning hemma.

De allra flesta bränder där människor skadas eller dör sker i hemmet. Bara de tre senaste åren har 9 människor omkommit i Västmanland till följd av brand.

– Varje år går människor tillbaka in i brinnande hem för att leta efter familjemedlemmar som redan är räddade. Därför är det otroligt viktigt att göra en brandövning hemma så alla vet hur de ska göra och vart de ska ta vägen när larmet går. Det räddar liv!, säger Niklas Adolfsson, skadeförebyggare på Länsförsäkringar Bergslagen.

För att få fler att göra en livsviktig brandövning hemma har Länsförsäkringar Bergslagen tagit initiativ till Sveriges största brandövning – ett veckolångt evenemang 27 november – 3 december.

– Med Sveriges största brandövning vill vi visa att alla kan – och bör – göra en brandövning hemma, att det ökar tryggheten och till och med kan vara roligt, säger Niklas Adolfsson.

Så här gör du en brandövning hemma:

1. Samla alla som bor i hemmet. Berätta för alla vad ni ska göra.

2. Bestäm en återsamlingsplats utanför bostaden.

3. Gå från rum till rum och prata om hur man kan ta sig ut från just det rummet om det börjar brinna.

4. Kolla att utrymningsvägarna är framkomliga. Använd alltid entrédörren i första hand, altan- och balkongdörrar i andra hand och fönster i tredje hand.

5. Sprid ut er i hemmet och tryck igång ett testlarm.

6. Stäng in branden genom att stänga fönster och dörrar bakom er.

7. Lämna bostaden, ta det lugnt, testa gärna olika utrymningsvägar och samlas på er återsamlingsplats.

Sveriges största brandövning – ett initiativ från Länsförsäkringar
Sveriges största brandövning är ett initiativ av tio Länsförsäkringsbolag runt om i Sverige, där du bjuds in att planera, förbereda och genomföra en brandövning i ditt eget hem. Genom att förbereda sig på hur man ska agera vid en brand kan riskerna minskas och skadorna begränsas. Sveriges största brandövning anordnas under vecka 48 2017, den 27 november – 3 december. Du bestämmer själv när under veckan som du vill genomföra din brandövning där hemma.

Fler tips om brandsäkerhet och brandövning i hemmet finns på sverigesstörstabrandövning.se.

Pressinbjudan: Event den 1 december på Stora torget i Västerås
Den första 1 december mellan klockan 9.00-14.00 finns Länsförsäkringar Bergslagen på plats på Stora torget i Västerås, tillsammans med Räddningstjänsten och Brandskyddsföreningen. Där kommer västeråsarna få veta mer om hur de gör en brandövning hemma, få testa att släcka en brand, se och prova att sitta i en brandbil m.m.

Utdrag från undersökningen:

• 90 procent av västmanlänningarna aldrig gjort en brandövning hemma

• 9 av 10 västmanlänningarna har brandvarnare på varje våningsplan i hemmet

• 2 av 5 (37 procent) västmanlänningarna saknar en brandsläckare hemma

• 34 procent av västmanlänningarna har en brandfilt i sitt hem

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av CMA Research på uppdrag av Länsförsäkringar Bergslagen 2017. Den är genomförd via en webbpanelsundersökning riktad till boende i Örebro län och Västmanlands län i åldern 20–65 år. Resultaten är viktade med avseende på kön och för att reflektera regionens verkliga fördelning. Totalt har 500 intervjuer genomförts.

För mer information, kontakta:
Niklas Adolfsson, skadeförebyggare, Länsförsäkringar Bergslagen
073-920 02 28, niklas.adolfsson@lfbergslagen.se