Gratis reflexer delas ut i Sala

Att använda reflexer är ett enkelt och billigt sätt att minska risken för att råka ut för en olycka i mörkret. För att få länsborna att synas bättre i trafiken delar Länsförsäkringar Bergslagen ut 10 000 gratis reflexer till gående och cyklister på gator och torg i veckan.

Under vecka 44 satsar Länsförsäkringar Bergslagen extra mycket på reflexer och synbarhet. I Västerås, Örebro, Karlskoga, Köping, Lindesberg och Sala kommer Länsförsäkringar ut på gator och torg för att bjuda på gratis reflexer till allmänheten.
– Vi står på strategiskt utvalda ställen där vi vet att det rör sig mycket bilar, cyklister och gående. Där kommer vi dela ut reflexer till de som saknar. På så vis hoppas vi att fler syns bättre i mörkret och att det minskar risken för olyckor, säger Susanne Lidmo, chef för skadeförebygg på Länsförsäkringar Bergslagen.

Snabba fakta reflexer

• Reflexer är färskvara och behöver bytas i genomsnitt vartannat år eftersom reflexförmågan blir sämre när de slits.
  • En reflex fungerar som så att när ett ljus slår emot den skickar den tillbaka det rakt mot ljuskällan, till skillnad från ett vitt papper som skickar tillbaka ljuset i alla riktningar. Därför syns man bra när man använder reflexer i mörkret.
  • Utan reflexer ser inte en bilförare en person förrän vid 20-30 meters avstånd. Med reflexer ökar avståndet till 125 meter om bilen körs med halvljus. På vintern och vid vått väglag syns du ännu sämre samtidigt som bilarnas bromssträcka blir två till fyra gånger längre jämfört med normalt väglag.
  • De flesta olyckor med gående sker i tätbebyggda områden med gatubelysning.
  • NTF:s mätning som gjordes på uppdrag av Länsförsäkringar Bergslagen i november 2015 visade att endast fyra procent av de gående i Västerås använde reflex, och motsvarande siffra i Örebro är 12 procent.

Tid och plats för reflexutdelning

Tid och plats uppdateras löpande på vår hemsida, lfbergslagen.se.

För mer information kontakta:

Susanne Lidmo, chef för Skadeförebygg, Länsförsäkringar Bergslagen, 073-029 03 73, susanne.lidmo@lfbergslagen.se

Johanna Smevold, kommunikatör, Länsförsäkringar Bergslagen, 073-920 01 62, johanna.smevold@lfbergslagen.se