Här är bästa lokalproducerade maten i länet

I lördags fick Najib Rezai ta emot priset som Årets matentreprenör under festliga former i Saluhallen i Västerås. Under sina sex år i Sverige har Najib byggt upp en imponerande verksamhet med ekologisk odling och försäljning på Kärrbo prästgård.

– Jag är otroligt lycklig och glad, det betyder mycket för mig att få veta att jag gör ett bra jobb med grönsaker och djuren här på Kärrbo. Det är min dröm att västeråsarna ska kunna köpa grönsaker som är odlade här och inte fraktats hit långväga ifrån. Jag vill använda stipendiet till att bygga ett stort växthus där jag kan odla bland annat tomater, paprika och gurka, säger Najib Rezai.

Länsförsäkringar Bergslagen delar tillsammans med LRF Konsult ut priset på 20 000 kronor.

– Najib kom hit från Afghanistan för sex år sedan och har gjort en fantastisk resa. Han är ett levande exempel på hur långt man kan komma med en stark tro på sin egen förmåga, tydliga mål och en tro på en ny framtid säger Per Anderz Eldenfalk, försäljningschef på Länsförsäkringar Bergslagen.

För mer information, kontakta:

Per Anderz Eldenfalk, försäljningschef, Länsförsäkringar Bergslagen, 070-559 44 50, pa.eldenfalk@lfbergslagen.se

Maria Hiller Kontorschef , LRF Konsult Västerås, 021-120204

maria.hiller@lrfkonsult.se

Bilder på Najib och från prisutdelningen

Bilder kan hämtas via följande länk: http://bit.ly/2hfvL9m
Fotograf utomhusbilder: Mia Björkström

Om utmärkelsen Årets matentreprenör

Årets matentreprenör är ett pris som går till den entreprenör, organisation eller företag som på ett framgångsrikt, sunt och ekonomiskt hållbart sätt producerat, tillverkat eller marknadsfört den lokala maten i Västmanland. Priset delades ut första gången 2011 och gick då till Lennart Westerdal som producerar ekologist kött som en av sex bönder i Gröna Hagars Kött. 2012 gick priset till Inga-Lena Eriksson, kökschef på Färna Herrgård, och 2013 gick priset till Nibble Gårdsgris. 2014 gick priset till Leif Skanevall på Åsby Kött & Vilt/Utvärdhuset Måns Ols. Förra året gick priset till Stora Ekeby Säteri.

Juryn som utsett årets matentreprenör består av:

• Lena Ryberg-Ericsson
  • Lantbrukare Sture Johansson