Nu åskskyddas ovädersdrabbade hushåll i Västmanland

Åskoväder väntas bli allt vanligare i takt med klimatförändringarna och orsakar allt från översvämningar och brand till strömavbrott och fastighetsskador. Länsförsäkringar Bergslagen har kartlagt de länsadresser där blixten slagit ner oftast och erbjuder nu åskskydd till de drabbade.

– Kostnaderna för skador efter åska och blixtnedslag i Västmanland ökar för varje år. Bara i år har vi hanterat cirka 300 ärenden. Ovädren blir kraftigare samtidigt som vi får fler elektroniska och uppkopplade prylar. Med åskskydden förebygger vi skadorna för de mest drabbade, säger Marcus Fridborn, chef för skadebyggande insatser, Länsförsäkringar Bergslagen.

Antalet blixturladdningar per år i Sverige uppgår i medeltal till 165 000. En normal blixt har en spänning på 30 miljoner volt, eller 20 000 ampere, och är farligt för elektronik men kan också orsaka brand och personskada. Direkta blixtnedslag i hus är ovanliga. I nio fall av tio är det åsköverspänningar som kommer in via el- och teleledningar som orsakar skadorna. Värst drabbade är hushåll på landsbygden.

Klimatförändringar ger fler åskoväder
– Vi får allt fler värmeböljor och kraftigare åskoväder. Medan myndigheter arbetar med att anpassa bebyggelse och infrastruktur vill vi agera och hjälpa de drabbade rusta både för dagens extrema väderhändelser och framtida klimatförändringar, säger Marcus Fridborn.

I ett första steg genomförs en insats där Länsförsäkringar erbjuder installation av så kallade åskskydd (överspänningsskydd) till de 25 hushåll där blixten slagit ner mer än en gång. Samtidigt subventioneras skyddet för alla försäkringskunder med villa och fritidshus i Västmanland.

För mer information, kontakta:
Marcus Fridborn, chef för skadebyggande insatser, Länsförsäkringar Bergslagen, 021-19 01 55, marcus.fridborn@lfbergslagen.se

Bifogade bilder, fria för publicering

Fakta om åskoväder, skador och skydd.

• Håll dig inomhus vid åskoväder, och gärna dra ut kontakter till elektrisk utrustning som TV, stereo, dator och mobilladdare.
  • Håll dig borta från elektriska ledningar och metallstängsel som kan leda blixtströmmen långa sträckor.
  • När åskan går – tänk på att inte vara i närheten av kraftledningar, på öppet fält som till exempel en golfbana eller på öppet vatten. Blixten söker sig till högsta punkten.
  • Installera åskskydd. Åskskyddets uppgift är att fånga in blixturladdningen och leda strömmen från byggnaden ner till marken. Det ser till så att det inte kommer in mer ström i ledningarna än det ska. Källa: Elsäkerhetsverket, Brandskyddsföreningen och Länsförsäkringar Bergslagen.