Skadetungt år med starkt finansresultat

2013 var ett skadetungt år för Länsförsäkringar Bergslagen, då året präglats av ovanligt många bränder. Bolagets kraftiga tillväxt inom bank och sakförsäkring fortsätter och bolaget har stärkt sina marknadsandelar inom alla områden. Bolagets kapitalförvaltning är det som, trots dyra skadekostnader, lyfter resultatet till 219 miljoner kronor.

Länsförsäkringar Bergslagen har under 2013 haft en kraftig tillväxt med ett av de bästa försäljningsåret genom tiderna.
- Vi har bland annat stärkt vår marknadsandel på villaförsäkring med över två procentenheter. Totalt har vi ökat med 17 000 försäkringar. Det är fantastiska siffror som knappt är möjliga, på en marknad som inte växer nämnvärt i övrigt, säger Mikael Sundquist, VD, Länsförsäkringar Bergslagen.
Likaså banken har en fortsatt, stark tillväxt. Kundtillströmningen fortsätter och bolaget har hälsat 3800 nya bankkunder välkomna under 2013.

En av 2013 års höjdpunkter var när bolaget i augusti delade ut 80 miljoner kronor i återbäring till 120 000 kunder.
- 80 miljoner är mycket pengar och vi har fått oerhört mycket uppskattning från kunder. Vi är glada för våra kunders skull, att ge återbäring visar att vi är kundägda på riktigt, säger Mikael Sundquist.

Förra året har präglats av ovanligt många bränder. Bara brandskadorna uppgick till 200 miljoner kronor, vilket är dubbelt så mycket som ett normalt år. Bolagets försäkringstekniska resultat slutade därmed på  -44 miljoner kronor.
– Det har varit ett tufft år, både för våra drabbade kunder och bolagets Skadeavdelning. Och naturligtvis tufft ekonomiskt, säger Mikael Sundquist.
Å andra sidan har bolaget haft många möjligheter att visa vad lokal, kundnära skadereglering verkligen innebär. Vi möter kunden, på plats, mitt i skadan. Med negativt försäkringsresultat är återbäring under 2014 inte aktuellt, utan vi får glädjas att vi hade den möjligheten förra året.

Om det stora antalet skador dragit ner resultatet, har tvärtom bolagets obligationer, fastigheter och aktier stärkt detsamma. Och det med besked.
– Vi har en totalavkastning på våra tillgångar på nio procent, vilket stärkt resultatet med 300 miljoner kronor. Resultatet landar, trots den höga skadekostnaden 2013, på 219 miljoner kronor, säger Mikael Sundquist.
Det kundägda bolaget har återigen de mest nöjda försäkringskunderna bland såväl privatpersoner som företag. Det visar 2013 års kundnöjdhetsmätning från Svenskt Kvalitetsindex (SKI) för försäkringsbolag.
- Det toppbetyget är ingen slump. Vi finns där våra kunder finns, vi känner dem och vi till och
med ägs av dem. Med bra erbjudanden och duktiga medarbetare är det inte svårt att få Sveriges nöjdaste kunder, säger Mikael Sundquist.

Kontakt:
Mikael Sundquist, VD