100 miljoner i återbäring till Länsförsäkringar Jämtlands försäkringskunder

Länsförsäkringar Jämtland står starka tillsammans med sina kunder som också är företagets ägare. 2022 har präglats av oro i omvärlden men Länsförsäkringar Jämtland kan ändå visa på en mycket god och stabil utveckling de senaste åren. Så pass bra att det rekordstora beloppet 100 miljoner kronor kan ges i återbäring till företagets kunder.

På juridikspråk är Länsförsäkringar Jämtland ett ömsesidigt bolag, i klarspråk betyder det att kunderna också är ägare. Det ger många möjligheter att bidra till länets utveckling och när det går bra kan kunderna också ta del av en återbäring.
Den här är magin i det kundägda och lokala. Tillsammans med våra kunder kan vi vara en positiv kraft i länet och ibland kan vi också sätta en guldkant på våra kunders tillvaro i form av återbäring, säger Karin Mattsson styrelseordförande på Länsförsäkringar Jämtland.

100 miljoner är en rejäl återbäring som kommer märkas i plånboken för de allra flesta. Återbäringen står i proportion till vad man betalat in i premier under 2022. Oftast innebär det att kunder med fler försäkringar för till exempel bil, skoter, hem med mera får mer återbäring.  Utbetalningarna sker i december och innefattar både privatpersoner och företagskunder.

De senaste åren har Länsförsäkringar Jämtland vuxit och fått fler kunder inom både bank och försäkring. 2021 var också ett rekordår där framför allt det förvaltade kapitalet bidrog till resultatet. Något som bland annat möjliggör den ovanligt stora återbäringen.
Vi har funnits i 175 år och ska göra det minst lika länge till. Därför är alltid vår första prioritet att vara rustade för sämre tider. Vi står inför många utmaningar framöver inte minst med ett förändrat klimat. Trots det är vi så pass välrustade för framtiden att vi också kan dela ut en återbäring, säger Karin Mattsson.

Den kundägda bolagsformen gör att Länsförsäkringar Jämtland inte bara kan ge återbäring till kunder utan även stötta och driva frågor som är viktiga för länet. De flesta känner till att Länsförsäkringar Jämtland sponsrar en mängd olika idrottsföreningar men driver också frågor och bidrar till en mängd andra initiativ i länet. Bland annat inom miljö, hälsa, företagande, tillväxt, integration och mycket annat.
Tillsammans med våra kunder gör vi väldigt mycket nytta och vi hör ihop. Det som är bra för länet, är bra för våra kunder och det är bra för oss. Det tycker jag vi ska vara mycket stolta över, säger Karin Mattsson.

Fakta: Återbäring
Länsförsäkringar Jämtland ägs av sina kunder. Går det bra för företaget och det blir ett överskott kan det delas ut till ägarna. Det är Länsförsäkringar Jämtlands styrelse som fattar beslut om återbäring utifrån flera faktorer.  Senaste återbäringen var 2020 och då gavs 40 miljoner kronor i återbäring till Länsförsäkringar Jämtlands kunder.

Återbäringen beräknas utifrån inbetalda premier för sakförsäkringar och gäller både privatpersoner och företag. Utbetalningen kommer ske i december. Under hösten kommer kunderna få mer information och möjlighet att anmäla utbetalningskonto.

Fakta: Ömsesidigt försäkringsbolag
Länsförsäkringar Jämtland är ett ömsesidigt bolag som har sina anor från 1848 då Jämtlands Läns Brandstodsbolag bildades. Idén var enkel. Gemensamt ansvar för gemensam trygghet. Då handlade det om att hjälpa varandra om någon av gårdarna brann ned. Idag är det lite mer komplext men grunden består. Gemensamt ansvar för gemensam trygghet.

Ett ömsesidigt bolag har inga aktieägare utan ägs av kunderna. Det finns inget vinstintresse i traditionell mening och Länsförsäkringar Jämtlands förpliktelser är mot sina kunder men också staden, skogen och fjällen. Den livsmiljö vi delar tillsammans. Ägarna är representerade i en fullmäktige som tar tillvara kundernas intressen och framföra synpunkter och förslag till Länsförsäkringar Jämtlands ledning.

Har du frågor?
Karin Mattsson, styrelseordförande Länsförsäkringar Jämtland
karin@karin-mw.se

Citat

Vi står inför många utmaningar framöver inte minst med ett förändrat klimat. Trots det är vi så pass välrustade för framtiden att vi också kan dela ut en återbäring.
Karin Mattsson, styrelseordförande Länsförsäkringar Jämtland