143 kostnadsfria höstlovsaktiviteter för barn och unga

Tillsammans med länets kommuner och föreningar kan Länsförsäkringar Jämtland erbjuda 143 kostnadsfria aktiviteter för barn och unga under höstlovet. I september kunde föreningar via kommunerna söka ekonomiskt stöd för att genomföra höstlovsaktiviteter. Nu är det arbetet klart och 143 kostnadsfria aktiviteter kommer arrangeras i Jämtlands län!

Med satsningen vill Länsförsäkringar Jämtland få in fler i föreningslivet som är en viktig del i att skapa gemenskap, sammanhang och att förebygga ohälsa. Att det blev så många som 143 är långt över förväntan, det ursprungliga målet var drygt 100.

För kommunerna och föreningslivet är satsningen välkommen. Inte minst i de befolkningsmässigt mindre kommunerna spelar föreningslivet en mycket viktig roll i folkhälsoarbetet och för att kunna erbjuda en aktiv fritid.
– Våra resurser är små och utan föreningarna skulle vi ha betydligt mindre att erbjuda i kommunen. En sådan här satsning gör att föreningarna får lite mer att röra sig med och kanske fullt ut kan förverkliga en idé, berättar Lena Sirkka som arbetar som folkhälso- och föreningssamordnare på Ragunda kommun.

Föreningslivets betydelse för hälsa är väl belagt. Det har en positiv inverkan fysisk och psykisk hälsa, skapar gemenskap och ett positivt sammanhang som motverkar utanförskap. Trots det är kommunernas resurser mycket små när det gäller att stötta föreningar. De medel som fördelas under höstlovet inom ramen för Ett magiskt höstlov är i de flesta fall betydligt mer än kommunerna kan stödja föreningarna med under ett helt år.
– Föreningarna bygger självkänsla, sammanhang och får både människor att växa både som individer och grupp. Vinsterna för samhället är enorma och går knappt att sätta en prislapp på, berättar Lena Sirkka som arbetat med föreningslivet sedan 2016.

www.lfz.se/hostlov  kan man läsa mer om vilka aktiviteter som erbjuds, var och när.

Fakta Ett magiskt höstlov!
130 000 per kommun har fördelats via kommunerna till föreningar som velat arrangera en höstlovsaktivitet. Östersunds kommun som är länets befolkningsmässigt största kommun har fördelat 260 000. Kravet har varit att en aktivitet ska vara kostnadsfri och vända sig till barn och unga.

Ett magiskt höstlov har initierats och finansierats av Länsförsäkringar Jämtland. Kommunerna har tagit emot ansökningar och beviljat stödet och länets föreningar höstlovsaktiviteterna. Totalt arrangeras 143 aktiviteter under höstlovet i Jämtland samt Härjedalen och höstlovssatsningen är den största någonsin i Jämtlands län.

Vill du veta mer om föreningslivet, dess betydelse för en kommun?
Lena Sirkka, folkhälso- och föreningssamordnare på Ragunda kommun.

lena.sirkka@ragunda.se

Har du frågor om Ett magiskt höstlov eller Länsförsäkringar Jämtlands engagemang i länet?
Krister Holm, pressansvarig på Länsförsäkringar Jämtland

​​​​​​​krister.holm@lfz.se