Barn uppmärksamma i trafiken men trafikvana i glesbygden problematisk

När skolorna börjar rör sig fler barn i trafiken och en studie visar att yngre barn är mer uppmärksamma i trafiken än man tidigare trott. Däremot saknar barn i glesbygd ofta rätt förutsättningar bli trafikvana under trygga förhållanden.

Studien är utförd av VTI (Statens väg- och transportinstitut) och finansierad av Länsförsäkringar Forskningsfond. Tidigare har uppfattningen varit att barn under 12 år saknar mognad att röra sig i trafikmiljöer. Resultaten av studien visar tvärtom att skolbarn i alla åldrar har samma förmåga att möta uppmärksamhetskraven i trafiken.
– Ju tidigare vi tränar vår uppmärksamhetsförmåga desto bättre är det men då måste också trafikmiljöerna i länet vara trygga. Det är de inte alltid, säger Jeanette Johansson på LF Jämtland.

I stadsmiljö finns bättre möjligheter att tidigare träna sin uppmärksamhet och trafikvana. Där finns övergångsställen, cykelbanor, trafikfria ytor som barn enkelt kan använda för att gå till skola eller fritidsaktiviteter. Utanför tätorterna kan det se annorlunda ut och föräldrarna går med sina barn eller helt enkelt väljer att skjutsa dem.
– I en mer otrygg trafikmiljö riskerar man att missa flera saker. Barnens behov av rörelse, självständighet och deras möjlighet att själva träna sin uppmärksamhet och trafikvana, säger Jeanette Johansson.

Det går att förbättra trafikmiljön både i tätort och glesbygd. På senare år i Jämtlands län har det tillkommit fler cykelbanor utanför stadsmiljöerna vilket Jeanette Johansson tycker är bra. I tätorterna kan man till exempel arbeta mer med enkelriktad trafik och cykelgator där motortrafikanter och cyklister delar körbana.
– Förenklat är en trafikmiljö som är utformad för cyklister och gångtrafikanter en bra miljö för även yngre att röra sig i, säger Jeanette Johansson.

Studien Aktivt resande och uppmärksamhet är en del av Länsförsäkringars Forskningsfonds arbete för att öka tryggheten och främja hållbar utveckling i samhället. Forskningsstudien har genomförts av VTI, Statens väg och transportforskningsinstitut och omfattade en enkät med elever i Linköping, en detaljstudie med eye-tracking-glasögon och en observationsstudie. Totalt deltog 432 elever i enkätstudien, och observationsdata samlades in från 277 cyklande och 609 gående personer.

Studien i sin helhet

Har du frågor? Hör av dig till:
Jeanette Johansson, skadereglerare på LF Jämtland
jeanette.johansson@lfz.se

Katja Kircher, VTI
katja.kircher@vti.se

LF Jämtland är ett lokalt bank- och försäkringsbolag. Vi är också kundägda. Det innebär att våra förpliktelser i första hand är mot alla fantastiska människor som bor i Jämtland och Härjedalen men också skogen, fjällen och staden. Vår livsmiljö. Med de andra länsbolagen äger vi Länsförsäkringar AB och delar kända varumärken som Agria, Wasa Kredit och Länsförsäkringar Fastighetsförmedling. Tillsammans hjälper vi våra kunder med allt inom bank, försäkring och pension.