Färre jämtländska skilsmässor under pandemiåret 2020

I Sverige ökade antalet skilsmässor under sommaren men summerat på helåret blev trots allt skillnaden inte så stor. Det visar statistik som Länsförsäkringar tagit fram från Domstolverket. I tolv län, bland annat Jämtland, har ansökningar om skilsmässor till och med minskat.

– Det är inte helt enkelt att tolka sifforna och det behöver inte vara positivt med färre skilsmässor. Arbetslöshet i pandemins spår och andra förutsättningar kan göra att man väljer att stanna kvar i en relation fast båda parter skulle må bättre av att bryta upp, säger Lars Rådström bankchef Länsförsäkringar Jämtland.

I Jämtlands län minskade antalet skilsmässor med 64 stycken jämfört med året innan. Totalt 573 stycken ansökningar har kommit in. För nyskilda väntar nya utmaningar, inte minst ekonomiskt. Länsförsäkringar brukar räkna med cirka 5 000 mer i månaden per hushåll för ett genomsnittligt hushåll med barn varannan vecka.

– Vi kan inte säga det nog många gånger men det är väldigt viktigt att planera sin ekonomi på individnivå, oavsett om man är jättekär eller om pandemi härjar. Att prata med en privatekonom hos oss eller någon annan är en bra början som kan göra en förändrad livssituation lite lättare, säger Lars Rådström.

Se tabell nedan för statistik på länsnivå

Län 2019 2020 Skillnad i antal som ansökt   om skilsmässa
Norrbottens län 606 577 -29
TOTAL 31 625 31 650 25

Källa; Domstolsverket

För frågor, kontakta gärna:

Lars Rådström, bankchef, Länsförsäkringar Jämtland. Telefon 063-19 33 12. E-post lars.radstrom@lfz.se

Länsförsäkringar Jämtland är ett lokalt bank- och försäkringsbolag. Vi är också kundägda. Det innebär att våra förpliktelser i första hand är mot alla fantastiska människor som bor i Jämtlands län men också skogen, fjällen och staden. Vår livsmiljö. Tillsamman med andra länsbolag äger vi Länsförsäkringar AB och delar kända varumärken som Agria, Wasa Kredit och Länsförsäkringar Fastighetsförmedling. Tillsammans ger vi våra kunder ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension.