Felaktigt hanterad aska orsakar fler bränder

Bränder på grund av felaktig hantering av aska har den här vintersäsongen ökat enligt en bedömning från Länsförsäkringar Jämtland. Även om aska kan uppfattas som både kall och slocknad kan den behöva flera dagar i ett förslutet metallkärl innan den kan anses säker.

Askan kan vara lömsk och resterna av en mysig brasa kan åter börja brinna flera dagar efter att eldstaden blivit tömd. Den här vintersäsongen har Länsförsäkringar Jämtland fått fler anmälda bränder än vanligt på grund av felaktig hantering av aska.
– Troligtvis beror det på att vi har eldad mer, energipriserna har fått allt fler att elda för värme.
Även om man har koll på säkerheten kring själva eldningen är det inte självklart att askan ses som en risk, säger Anders Dahlén som arbetar skadeförebyggande på Länsförsäkringar Jämtland.

För att hantera askan säkert ska den läggas i en metallhink som går att försluta med ett metallock. Hinken ska sedan placeras på till exempel en stenläggning en bit från hus och andra byggnader. Efter så mycket som fyra dagar kan man blötlägga innehållet riktigt ordentligt innan det grävs ner i en grop. Så här års kan man tömma askan i en snögrop och täcka över.
–Askan kan verkligen uppfattas som helt släckt men det kan räcka med en vindpust för att den ska få nytt liv, säger Anders Dahlén på Länsförsäkringar Jämtland.

Att placera askan i fel kärl och för nära byggnader kan få stora konsekvenser och innebära livsfara om oturen är framme.
–Även om det är ovanligt så är det något vi bör tänka på och försöka undvika. Är oturen framme så är det så klart jätteviktigt att man har brandvarnare i bostaden. Ett nedbrunnet hus är ledsamt men brandvarnare förhindrar en tragedi, säger Anders Dahlén på Länsförsäkringar Jämtland.

Så hanterar du askan säkert:

• Lägg askan i metallkärl som går att försluta. Ta ut hinken eller kärlet och sätt det på ett underlag som inte kan börja brinna och som ligger en bra bit från hus och andra byggnader.
  • Efter flera dagar i metallhink blötlägg askan ordentligt innan du gräver ner askan. Alternativt tömmer du i en snögrop och täcker över.
  • Tänk på att aska kommer i fler former. Även rester från cigarretten och grillen ska behandlas med stor respekt.
  • Du kan ALDRIG ha för många brandvarnare! Skaffa dem och kolla att de du har fungerar. Det är viktigt att ha brandvarnare på varje våningsplan och i sovrummen.

Har du frågor om säker eldning?
Anders Dahlén, skadeförebyggare på Länsförsäkringar Jämtland

anders.dahlen@lfz.se

Länsförsäkringar Jämtlands engagemang i länet
Länsförsäkringar Jämtland är ett lokalt företag som ägs av kunderna. Det är del i vårt uppdrag att bidra till länets utveckling och vårt engagemang i länet utgår från till stor del från FN:s globala mål för en hållbar utveckling. Mål nummer 13 handlar om att bekämpa klimatförändringar och att förebygga skador tillsammans med våra kunder, samarbetspartners och andra samhällsaktörer är en del i det arbetet.