Fler cykelstölder sker vid bostaden

Nej, cykeln är inte säker bakom garaget och allt fler cykelstölder sker utanför bostaden på natten. Med bra lås och rätt handhavande minskar du risken för att morgonens cykelpendling blir en promenad.

Det är främst i Östersund länets cyklar blir bestulna och det är inte bara dyra cyklar utan alla modeller och varianter. Antingen säljs stöldgodset som det är eller så plockas cyklarna isär och säljs i delar.
– Vår upplevelse är att fler cyklar stjäls vid bostaden och något färre i det offentliga. Jag tror man upplever bostaden som mer säker och slarvar med låset när man är hemma, säger Anders Dahlén skadeförebyggare på Länsförsäkringar Jämtland.

Men en cykel parkerat på tomten eller bakom garaget är falsk säkerhet. Ett bra lås och allra helst att låsa in sin cykel är det allra bästa.
–  Att skydda sin investering med ett bra lås som man använder även när man är hemma gör att den som vill stjäla din mountainbike kanske letar efter enklare byte, säger Anders Dahlén.

Marknaden för begagnade cyklar är attraktiv. Bland annat leveransproblem av komponenter som har sin grund i pandemin gör att utbudet är mindre än efterfrågan och mycket pekar på att cykelstölderna ökar. Enligt polisen ökade cykelstölderna ungefär 30 procent årets fem första månader.

Den som köper en begagnad cykel bör vara vaksam. Sedan några år har kraven skärpts för den som även oavsiktligt köper en stulen cykel. Lyckas den rätta ägaren identifiera sin cykel kan den som köpt den stulna bli tvungen att lämna tillbaka den och förlora sina pengar.
– Saknar cykeln kvitto, är ramnumret bortskrapat eller om priset är alldeles för bra så är risken stor att cykeln är stulen, säger Anders Dahlén.

Elcykeln som blivit allt vanligare tillför ytterligare några saker att ta hänsyn till. Det är främst batteriet som i värsta fall kan orsaka stora och farliga skador.
– Det är viktigt att batteriet inte har några skador och att originalladdaren följer med den begagnade elcykeln. Fel laddare kan vara direkt livsfarligt och batteriet kan börja brinna. Tyvärr har vi sett exempel på det, säger Anders Dahlén.

Tips: Så behåller du cykeln även hemma

• Lås in cykeln om du har möjlighet.
  • Om den är ute, lås fast cykeln med ett av Stöldskyddsföreningen godkänt lås.
  • Lås fast cykeln i något som inte går att flytta så lätt. Helst ska låset sitta fast i cykelramen. Ett hjul går att plocka bort.
  • Har du en elcykel? Ta bort batteriet!
  • Skriv upp ramnumret så har du större chans att identifiera den om den blir stulen.

Anders Dahlén, skadeförebyggare, Länsförsäkringar Jämtland
anders.dahlen@lfz.se

Fakta Länsförsäkringar Jämtlands engagemang i länet
Länsförsäkringar Jämtland är ett lokalt företag som ägs av kunderna. Det är del i vårt uppdrag att bidra till länets utveckling och vårt engagemang i länet utgår från till stor del från FN:s globala mål för en hållbar utveckling. Mål nummer 13 handlar om att bekämpa klimatförändringar och att förebygga skador är en del i det arbetet.