Granater stärker Norderöns brandförsvar

Nu är räddningsvärnet på Norderön utrustade med släckgranater. Räddningsvärnet är en frivillig sammanslutning och stöttar Räddningstjänsten Jämtland vid till exempel släckning av bränder. Släckgranaten är ett effektivt komplement till annan brandsläckningsutrustning och kan vinna värdefull tid vid en brand.

I Jämtland och Härjedalen finns åtta räddningsvärn som har stor betydelse för länets brandskydd. Utanför storstadsregionerna finns det många mindre orter som det tar lång tid för Räddningstjänsten att åka till och som i Norderöns fall ibland är svåra att nå.
– Vi vill alltid hitta effektiva sätt att hjälpa till för att förebygga skador. Norderön är en bra början på grund av sin geografi men förhoppningsvis kan vi utrusta fler räddningsvärn med de här släckgranaterna, säger Ida Nääs på Länsförsäkringar Jämtland.

När man drar ut sprinten på en släckningsgranat frigörs gas som kväver elden och snabbt sänker temperaturen i en brandhärd. I bästa fall kan man släcka en brand helt i ett slutet utrymme eller vinna tid för att komma i gång med andra släckningsinsatser.
– Tiden är det absolut viktigaste i ett släckningsarbete. Räddningsvärnet som finns på ön kan vara de första som kommer till en brand och varje minut man vinner ger Räddningstjänsten mer utrymme att släcka en brand, säger Ida Nääs.

Räddningsvärnet på Norderön har en lång historia och idag är de nio frivilliga. Är man på ön så har man jour per automatik men stationshuset är alltid öppet. Behövs det kan boende hämta utrustning om det behövs. Stationsbefäl är Daniel Hedin som också arbetar på Räddningstjänsten Jämtland som utbildare.
– Vi har brandsläckare och maskindriven vattenspruta men värnets resurser är ändå begränsade. Med släckgranater får vi ytterligare ett sätt att släcka och framför allt vinna tid, säger Daniel Hedin.

Släckgranaterna finansieras av Länsförsäkringar Jämtland i ett samarbete med Räddningstjänsten Jämtland som ansvarar för att utbilda de som ska använda utrustningen.

Fakta släckgranater:
Granaten släpper ut en gas som mycket snabbt sänker temperaturen i en brand och förhindrar att den återantänds. I slutna utrymmen är den mycket effektiv och metoden är dessutom miljövänlig och den orsakar inga skador på till exempel inredning och föremål. Släckgranatens nackdel är att den är betydligt dyrare än till exempel pulversläckare.

Fakta Länsförsäkringar Jämtlands engagemang i länet
Länsförsäkringar Jämtland är ett lokalt företag som ägs av kunderna. Det är del i vårt uppdrag att bidra till länets utveckling och vårt engagemang i länet utgår från till stor del från FN:s globala mål för en hållbar utveckling. Att förebygga skador är en del av det arbetet.

Har du frågor om Länsförsäkringar Jämtlands förebyggande arbete i länet?
Ida Nääs, skadeexpert, Länsförsäkringar Jämtland.
ida.naas@lfz.se

Har du frågor om räddningstjänstens arbete, räddningsvärn med mera
Daniel Hedin, utbildningssamordnare, Räddningstjänsten Jämtland
daniel.hedin@rtjamtland.se