Grönt hållbarhetsljus för Länsförsäkringar Jämtland

Länsförsäkringar Jämtland får grönt ljus i samtliga kategorier i Söderberg & Partners årliga hållbarhetsmätning bland försäkringsbolag. Det som utmärker är arbetet med hur premieintäkter förvaltas, skadeförebyggande verksamhet och samarbeten med till exempel bilverkstäder som tar hand om en skada.

I Söderberg & Partners sammanställning tar man hänsyn till en mängd olika parametrar som kanske en försäkringskund inte i första hand kopplar till en försäkring. Ett försäkringsbolag har stora möjligheter att på olika sätt bidra till ett mindre sårbart och mer motståndskraftigt samhälle bland annat genom att arbeta förebyggande.
– En skada som inte sker är en fantastisk vinst för både miljön och kunden. Om det brinner sker en miljöpåverkan både genom branden och indirekt när det ska rivas, saneras och köpas nytt för att återställa. Här har vi som försäkringsbolag både en möjlighet och ett ansvar att se till att skador inte inträffar och när de väl sker ska de tas om hand på ett resurseffektivt sätt, säger Hanna Langéen chef för riskhantering och hållbarhet på Länsförsäkringar Jämtland

Andra områden ett försäkringsbolag kan arbeta med ur ett hållbarhetsperspektiv är hur man väljer att förvalta premier och kapital. Här finns stora möjligheter att styra investeringar till företag där vi som ägare kan påverka företagets inriktning.

Länsförsäkringar Jämtland har en lång tradition av samarbeten och engagemang i länet. Bolaget är lokalt och ägs av kunderna, att jobba för länets utveckling är en djupt rotad del i verksamheten. Länsförsäkringar Jämtlands hållbarhetsarbete och samhällsengagemang utgår från de globala målen, där hållbarhet rymmer många områden.
– Många känner säkert till att vi bidrar till ett stort antal idrottsföreningar som faller inom området hälsa men vi har också större samarbeten med till exempel kommuner och med näringslivet där vi bland annat tittar på hur klimatförändringarna påverkar länet och vad vi kan göra tillsammans, säger Hanna Langéen.

Jämtlands län har stora skogsarealer, en stark turistnäring och andra värden där naturen på ett eller annat sätt är produkten. Det senaste decenniet har de så kallade naturskadorna ökat betydlig. Skador som är direkt kopplade till ett förändrat klimat. Senast i januari drabbades länet av ett rejält oväder med stora regnmängder.
– Det är så klart roligt att allt vårt arbete får ett grönt ljus, det visar att vi är på rätt väg. Men vi och länet har mycket kvar att göra. Vi måste fortsätta arbetet med att förebygga och anpassa oss till ett förändrat klimat och öka takten i det viktiga omställningsarbete som pågår, säger Hanna Langéen.

Fakta Söderberg & Partners Trafikljusrapport
Rapporten innehåller analyser av ett tjugotal sakförsäkringsbolag*. I hållbarhetsanalysen undersöks hur försäkringsbolagen arbetar med hållbarhetsfrågor för att hjälpa kunder som vill välja en mer hållbarhetsinriktad försäkring. Bedömningen innefattar många områden som till exempel hur bolagen tar miljöhänsyn i skaderegleringen, upphandling av leverantörer, kapitalförvaltning och hur de informerar både kunder och anställda om olika hållbarhetsaspekter.
I rapporten kan man få grönt ljus i tre kategorier. Hållbarhet i premieförvaltning, hållbarhet i sakförsäkring samt medvetenhet och samarbeten. Länsförsäkringar Jämtland fick grönt ljus i samtliga kategorier.

* En sakförsäkring ger ett ekonomiskt skydd mot förlust eller skada på till exempel hus, hem, bil, båt med mera. Till sakförsäkringar räknas bland annat hemförsäkring, bilförsäkring, fritidshusförsäkring och även djurförsäkring.

För mer information, kontakta gärna:
Hanna Langéen, chef för riskhantering och hållbarhet, Länsförsäkringar Jämtland
hanna.langeen@lfz.se

Länsförsäkringar Jämtlands engagemang i länet
Länsförsäkringar Jämtlands engagemang i länet utgår till stor del från FN:s globala mål för en hållbar utveckling. Att bekämpa klimatförändringarna är mål nummer 13. Fossilfri Konkurrenskraft är en av flera samarbetsytor där Länsförsäkringar Jämtland tillsammans med andra aktörer i länet arbetar med miljöfrågor.