Idrottstalangstipendium till Gustav Vågström

Basketspelaren Gustav Vågström tilldelas Länsförsäkringar Jämtlands idrottstalangstipendium. Gustav som tragiskt gick bort tidigare i år hade alla värdefulla sportsliga egenskaper kombinerat med ödmjukhet och varmt sätt utanför basketplanen. I samråd med Gustav Vågströms familj går stipendiesumman till en minnesplats samt en fond inrättad i hans minne.

Länsförsäkringar Jämtland har sedan 1974 delat ut ett idrottstalangstipendium till unga lovande idrottare i Jämtland och Härjedalen. Det är alltid två stipendiater och tidigare i år offentliggjordes Elsa Tänglander som den ena stipendiaten. Gustav Vågström hann aldrig motta beskedet om att han var en av de två stipendiaterna.

Stipendiesumman på 10 000 kronor kommer i samråd med Gustavs familj gå till en minnesplats i anslutning till Jämtlands Baskets och Östersunds Basket Ungdoms verksamhet samt till en nyinrättad fond till Gustav Vågströms minne. Länsförsäkringar Jämtland kommer också skänka ytterligare 10 000 till minnesfonden.

Fonden ska möjliggöra för barn och ungdomar att få fler att spela basket på lika villkor, oavsett bakgrund eller socioekonomiska förutsättningar. Från fonden, som administreras av Östersund Basket Ungdom samt familjen Vågström, kan barn och ungdomar i föreningen söka medel för till exempel träningsavgifter eller utrustning. Alla som kan och vill är varmt välkomna att bidra till fonden (se faktaruta nedan).

Nominering Gustav Vågström:
Gustav har ett driv och en vilja att utvecklas i kombination med ett ödmjukt och tillmötesgående sätt och social förmåga som beskriver honom väl både på och på sidan av basketplanen. Gustav har tagit plats bland annat i ungdomslandslaget, Jämtlands utvecklingslag och fått chansen i Jämtland Baskets A-lag. Han har värdefulla sportsliga egenskaper i form av ledarskap och förmåga till smarta beslut på basketplanen. Det ger honom mycket goda förutsättningar för fortsatt framgång.

Fakta Gustav Vågströms minnesfond
Fonden möjliggör för barn och ungdomar att spela basket på mer lika villkor oavsett bakgrund eller förutsättningar. Fonden sköts av Östersund Basket Ungdom tillsammans med familjen Vågström. Vill man bidra med en gåva kan man Swisha eller sätta in på ett bankkonto märkt med Gustav Vågströms Minnesfond.

Swish: 123-182 34 34
Bankkonto: 8147-1 693 543 449-5
Märk: Gustav Vågströms Minnesfond

Mer om fonden kan du läsa här Minnesfond | KFUM Östersund Basket Ungdom (laget.se)

Fakta Länsförsäkringar Jämtlands idrottstalangstipendium
Stipendiet har delats ut sedan 1974. Bland tidigare stipendiater återfinns Thomas Wassberg, Ulf Dahlén, Torgny Mogren, Anna Ottosson Blixth, Anna-Carin Zidek, Ida Ingemarsdotter, Ebba Årsjö och många många fler. Stipendiet är på 10 000 och delas årligen ut till framgångsrika idrottstalanger i länet som under föregående år presterat resultat på god nationell nivå och tillhört förening ansluten till RF-SISU Jämtland Härjedalen.