Jämtländska sparare behåller lugnet

Inflation, stigande räntor och ett sorgligt krig i Europa skapar oro och stora värdeförändringar för den som sparar i till exempel fonder. Länsförsäkringar Jämtlands kunder verkar till stor del agera som man bör i oroliga tider. Lugnt och utan panikåtgärder. Bland företagarna är de höga drivmedelspriserna däremot ett orosmoment.

Den stora oron i världen ger ett mycket negativ avtryck på ekonomin och nyheterna fylls med olika bud om hur det kommer påverka våra liv och eventuellt också våra plånböcker.
– Det är en orolig tid för många men krisen är i första hand en mänsklig katastrof och det är där tankarna ligger just nu. Hos oss och våra kunder, säger Lars Rådström bankchef på Länsförsäkringar Jämtland.

Att sitta lugnt i båten är ett råd som figurerar mycket nu under den finansiella oro som råder.
– Ingen kan förutspå konsekvenserna av kriget och de sanktioner som nu införs. Det enda vi kan säga är att börsen och sparande i fonder över tid historiskt är en bra investering och har kommit starkare ur både finanskriser och konflikter, säger Lars Rådström.

Andelen sparande i rysslandsfonder är hos Länsförsäkringar Jämtlands kunder en mycket liten del av det totala sparandet och överlag får Lars och hans medarbetare få frågor om fonder profilerade mot den ryska börsen. Fonder som just nu inte går att köpa eller sälja. När köp- och säljstoppet upphör går i dagsläget inte att säga.

Men hur ska man som sparare agera nu?
– Upp och nedgångar, även kraftiga, har alltid funnits när det gäller börsrelaterade investeringar. Tiden och tålamodet är spararens vän och har man båda delar tycker jag man ska vara lugn. Men allas situation är olika och är man mycket bekymrad eller har investeringar med hög risk ska man prata med sin bank.

För företagskunderna är de stora frågorna höga drivmedelspriser, ökade energipriser och osäkerhet när det gäller insatsvaror. Jämtländskt näringsliv har ett litet direktberoende till Ukraina och Ryssland, men det blir spridningseffekter som indirekt kan påverka företagen i länet. Energimarknaden och osäkerheten kring försörjningen av drivmedel skapar höga priser något som påverkar ekonomin kraftigt för länets företagare. Jämtlands län har stora avstånd och mer kostsamma transporter ger högre utgifter.
– Inflation, eventuellt högre räntor och högre drivmedelspriser är en tuff kombination för länets företagare. De skattelättnader som nu presenterats är bra och för många direkt nödvändiga men vi hade gärna sett att de kom redan nu i april, säger Lars Rådström.

Fakta Länsförsäkringar Jämtland och krisen i Ukraina
Vi och våra kunder påverkas precis som alla andra av det som sker i världen men krisen är i första hand en humanitär katastrof. Främst blir vi påverkade, tagna och chockade som medmänniskor. Medarbetarna på Länsförsäkringar Jämtland har haft en insamling till Ukraina och vi som bolag kommer bidra till Röda Korset.

För mer information, kontakta gärna:
Lars Rådström, bankchef på Länsförsäkringar Jämtland
lars.radstrom@lfz.se