Jultomten finns, även på sportlovet!

Varje jul har den ideella föreningen Jultomten finns delat ut kassar med mat och julklappar till barnfamiljer som har det tufft ekonomiskt i Jämtlands län. För första gången har de nu möjlighet att stötta familjer även under sportlovet. Även det en tid då ekonomisk utsatthet blir extra tydlig.

Drygt 50 barnfamiljer i länet får presentkort på aktiviteter med barnen i fokus. Till exempel att bowla eller gå på badet, något som de annars inte haft möjlighet till.
– Sportlovet, precis som julen är en period då ekonomiska skillnader blir väldigt tydliga. Klasskamrater åker bort eller hittar på annat kul men alla har inte den möjligheten. Det blir ett utanförskap som kan vara jobbigt och ibland skamfyllt, säger Hanna Stafrén som arbetar ideellt med Jultomten finns.

Jultomten finns som funnits sedan 2015 är helt beroende donationer och ideellt arbete.  Just nu är de fem stycken som arbetar med Jultomten finns. Bland familjerna är det många ensamstående och man har sett att situationen blivit värre under pandemin främst på grund av ett förlorat arbete.

Att kunna göra något även andra perioder än julen har de tänkt på länge och med stöttning från Länsförsäkringar Jämtland kan de nu för första gången göra en insats på sportlovet.
– Har man det svårt under julen så har man det ofta resten av året också och det här är något vi hoppas kunna fortsätta med, säger Hanna Stafrén.

Enligt Rädda Barnen lever knappt vart 13:e barn i Jämtlands län i ekonomisk utsatthet och att gruppen är större hos barn till ensamstående. I de här familjerna har ofta en eller båda föräldrar försörjningsstöd eller en väsentligt lägre inkomst än genomsnittet. För barnen kan det innebära att man till exempel inte har möjlighet att delta i fritidsaktiviteter som är vanliga på loven.

Både Hanna Stafrén och Erika Lundgren som stoppat presentkort i kuvert vid köksbordet i Torvalla berättar om den tacksamhet familjerna känner men det finns ibland också inslag av skam.  Man skäms för att man har det svårt och ber om hjälp.
– Reaktionerna är olika, många känner lättnad och inte sällan är det många kramar och tårar, berättar Erika Lundgren.

Den här gången kommer de inte få möta familjerna som nyligen överraskats med presentkort. Till skillnad från julkassar och klappar så har presentkorten skickats med posten. Men många familjer har redan hört av till föreningen via mejl och sms.
– Det är många glada emojis och tack, säger Erika Lundgren.

Fakta Jultomten finns
Tomten finns är en ideell förening som sedan 2015 gett ekonomiskt utsatta familjer julmat och presenter till barnen. Familjer kan söka stöd genom en ansökan till Jultomten finns. Föreningen är beroende av donationer och ideellt arbete.

Fakta Länsförsäkringar Jämtlands engagemang i länet
Som kundägt, lokalt bolag är det är ett av våra uppdrag att gynna länets utveckling.  Länsförsäkringar Jämtlands samhällsengagemang utgår till stor del från FN:s globala mål för en hållbar utveckling. Mål nummer 10 handlar om att minska ojämlikhet ekonomiskt och socialt.

Vill du veta mer om Jultomten finns, kontakta gärna:
Hanna Stafrén, volontär Jultomten finns
hanna.stafren@gmail.com
070 - 582 13 38

Erika Lundgren, volontär Jultomten finns
eraaijka@hotmail.com

Vill du veta mer om Länsförsäkringar Jämtlands engagemang i länet, kontakta:
Anna-Karin Lindeberg, ansvarig för Länsförsäkringar Jämtlands engagemang i länet

anna-karin.lindeberg@lfz.se