Kostnadsfri återvinning för länets lantbrukare och gårdsägare

Tillsammans med Lundstams Återvinning erbjuder Länsförsäkringar Jämtland hämtning och återvinning av metallskrot och farligt avfall. Helt kostnadsfritt eller mot en mindre avgift. Satsningen är en del i arbetet för en mer cirkulär ekonomi och mindre koldioxidutsläpp.

Den som har en gård eller ett lantbruk kan från och med nu anmäla hämtning av metallskrot och farligt avfall. Återvinningshjälpen gäller alla lantbrukare och gårdsägare i Jämtland och Härjedalen.
– Genom att på ett enkelt sätt erbjuda återvinning till de som ofta har större mängder skrot så minskar vi miljöbelastningen. Dessutom blir det snyggt och tryggt på gårdarna, säger Anna-Karin Lindeberg på Länsförsäkringar Jämtland.

Det finns stora vinster med att återvinna och inte minst metall. Produktionen av till exempel nytt stål är miljömässigt mycket kostsamt. Både att bryta malm för råvaran och processa till en färdig produkt är förknippat med stora mängder koldioxidutsläpp. Beräkningar som Lundstams Återvinning och Länsförsäkringar Jämtland gjort visar att det finns mycket stora mängder koldioxid att ”spara” genom att återvinna.

Återvinningshjälpen är ett stöd och en uppmuntran till ökad materialåtervinning och en del i omställningen mot ett mer kretsloppsbaserat och cirkulärt samhälle.
– Att arbeta för en cirkulär ekonomi med mindre belastning för miljön är oerhört angeläget för alla. För oss som försäkringsbolag blir effekterna av ett förändrat klimat tyvärr allt tydligare, säger Anna-Karin Lindeberg på Länsförsäkringar Jämtland.

Fakta Återvinningshjälpen
Anmälan är öppen till och med 26 augusti. Hämtning av avfall planeras till september. Beroende på vad och hur mycket skrot det handlar om kan hämtningen bli helt kostnadsfri. I övriga fall tas en mindre avgift.
Återvinningshjälpen gäller alla lantbrukare och gårdsägare i Jämtland och Härjedalen. Man behöver inte vara kund hos Länsförsäkringar Jämtland för att utnyttja tjänsten.

www.lfz.se/atervinningshjalpen

Har du frågor, kontakta gärna:
Anna-Karin Lindeberg, Länsförsäkringar Jämtland
anna-karin.lindeberg@lfz.se

Fakta Länsförsäkringar Jämtlands engagemang i länet
Länsförsäkringar Jämtland är ett lokalt företag som ägs av kunderna. Det är del i vårt uppdrag att bidra till länets utveckling och vårt engagemang i länet utgår från till stor del från FN:s globala mål för en hållbar utveckling. Mål nummer 12 och 13 handlar om hållbar konsumtion, produktion och att bekämpa klimatförändringar.