Länsförsäkringar Jämtland är bäst i Sverige på kundservice

Nu får Länsförsäkringar Jämtland utmärkelsen Sveriges bästa kundservice. I en mätning från Brilliant Future, som mäter kundnöjdhet hos ett stort antal företag och organisationer, är alltså Länsförsäkringar Jämtland bäst i Sverige inom försäkringsbranschen.

Länsförsäkringar Jämtland har som lokalt och kundägt företag alltid haft en mycket bra relation till sina ägare tillika kunder. I och med mätningen stärker Länsförsäkringar Jämtland sin position som ett väldigt kundnära företag ytterligare.
–  Vi har världens bästa kunder och vi har världens bästa medarbetare. Lägger man ihop det blir det länsmagi! Vi har alltid haft en jättebra relation till våra kunder men det är väldigt roligt för oss att få den här utmärkelsen, säger Peter Korhonen gruppchef på Länsförsäkringar Jämtland.

Grunden i Länsförsäkringar Jämtlands verksamhet är det lokala. Kunder som ringer får prata med någon finns här i länet. Det menar Peter Korhonen är Länsförsäkringar Jämtlands stora styrka. Lokal representation tror han också kommer bli allt viktigare.
– Vare sig man vill se över sina försäkringar eller ska anmäla en skada så är det en trygghet att vi finns här, vet vad kunderna pratar om och känner till bygden. Vi växer i länet och jag tror vår lokala närvaro har betydelse, säger Peter Korhonen.

Att kundnöjdheten nu blivit bäst i Sverige har troligtvis en koppling den stora arbetsplatsutveckling som Länsförsäkringar Jämtland gått igenom. Under flera år har både arbetsplats och arbetssätt förändrats för att stärka medarbetarna och utveckla företaget. Nyligen kunde Länsförsäkringar Jämtland berätta att en majoritet av medarbetarna starkt rekommenderar sin arbetsgivare. Vilket är branschledande.
– Jag tycker det här är ytterligare ett kvitto på att ett flexibelt, tilllitsbaserat arbetsliv ger resultat för både medarbetarna själva men också för våra kunder. Det visar också hur viktigt det är att arbeta med bland annat ledarskap och medarbetarnas förutsättningar, säger Peter Korhonen.

Hur ska ni fira?
– Med att fortsätta ta hand om våra kunder på bästa sätt men möjligen blir det en tårta också!

Peter Korhonen, gruppchef på Länsförsäkringar Jämtland
peter.korhonen@lfz.se

Fakta Brilliant Awards och utmärkelsen
Brilliant Future listar de organisationer som har lyckats skapa exceptionella kundupplevelser baserad på data från företagens kundundersökningar. Totalt ligger data från cirka 2,3 miljoner kundundersökningar till grund för beslutsunderlaget. Insamling av data har pågått sedan 1 januari 2022 och har samlats in under hela året. Alla kunder till Brilliant är per automatik med i urvalet.

Fakta Länsförsäkringar Jämtlands arbetsplatsutveckling
Ett arbete med att förändra både kultur och arbetssätt påbörjades 2017. Förändringarna innebar en förflyttning i arbetssätt mot större flexibilitet, tillit och mer samarbete. Även arbetsplatsen förändrades och det välkända kontoret i Östersund byggdes om för att stödja det nya arbetssättet. Nu börjar arbetet ge resultat och Länsförsäkringar Jämtland har nu ännu nöjdare kunder och