Länsförsäkringar Jämtland blir LF Jämtland

Den 19 mars byter Länsförsäkringar Jämtland namn till LF Jämtland. Förändringen är något de flesta andra länsförsäkringsbolagen i Sverige redan gjort. Främsta skälen till bytet är att det kortare namnet fungerar bättre i en digital miljö samt att LF Jämtland idag är en partner för trygghet inom mycket mer än bara försäkring.

Under företagets 176 åriga historia har LF Jämtland bytt namn ett flertal gånger. Jämtlands läns brandstodsbolag bildades 1848 för att länets lantbrukare skulle få en trygghet om någon av gårdarna brann ned. På den tiden var en brand var en stor katastrof när de inträffade. Med tiden förändrades både produkter och tjänster, under 1950 lanserades bilförsäkringen och idag ger LF Jämtland trygga lösningar för det mesta inom bank, pension och försäkring.

Genom åren har företaget bland annat hetat Jämtlands läns brandförsäkringsbolag, Jämtlands länsförsäkringsbolag och nu senast Länsförsäkringar Jämtland. I folkmun används redan LF och även Länets används på sina håll. Olika namn, förändrade produkter och tjänster till trots är LF Jämtlands kärna densamma som 1848. Gemensamt ansvar för gemensam trygghet.
– Trots att omvärlden förändras i allt snabbare takt och att vi är ett betydligt bredare företag idag så är grunden i princip densamma. Vi ägs av våra kunder och vi har en urstarkt lokal förankring i Jämtland och Härjedalen, säger Lars Rådström vd på LF Jämtland.

Länsförsäkringar Jämtland kommer försätta vara företagets juridiska namn och kommer även framöver synas på till exempel försäkringsvillkor. Från och med idag byts namnet i sociala medier, på webben och i LF Jämtlands app. Kommande veckor byts skyltning ut på kontoren i Östersund och Åre. Övriga saker med Länsförsäkringar Jämtlands logotyp, till exempel reflexer och kontorsmaterial, kommer fasa ut under en längre tid och användas tills de blir utslitna.

LF Jämtlands cirka 60 000 kunder och tillika ägare kommer inte påverkas mer än ovan nämna förändringar. Kunder och länsbor som har frågor om namnbytet uppmanas höra av sig via telefon, e-post, via appen eller webben.

Fakta: LF Jämtlands namn genom tiderna

• 1848 bildas Jämtlands läns brandstodsbolag. Då handlade det om att ge lantbrukare en trygghet om en av gårdarna brann ned. Fastigheter i tätbebyggda områden försäkrades faktiskt inte alls.

• 1907 ändrades namnet till det lite mer moderna Jämtlands läns brandförsäkringsbolag.

• 1980 är företaget sedan länge betydligt mer än ett skydd för brand och byter namn till Jämtlands länsförsäkringsbolag. 30 år tidigare lanserades bilförsäkringen och all form av trygghet för saker, hus och hem ryms numera inom företagets försäkringstjänster. 70- och 80-talet är decennier av tillväxt och bland annat Agria blir en del av länsförsäkringsgruppen.

• 1980-talet. Länets används allt oftare av både kunder och bolaget själva. Namnet lever på sina håll kvar än idag.

• 2002 byts namnet till Länsförsäkringar Jämtland. Några år tidigare har Länsförsäkringar också blivit bank och kan erbjuda egna fonder.

• 2024 ändras namnet till LF Jämtland. Bytet till LF är något de flesta andra länsförsäkringsbolagen redan gjort. LF Jämtland blir lite enklare att säga och fungerar bättre i digitala miljöer. LF Jämtland har under lång tid vuxit inom både bank, pension och blivit en partner för trygghet inom många olika områden, inte bara försäkring.

LF Jämtland är ett lokalt bank- och försäkringsbolag. Vi är också kundägda. Det innebär att våra förpliktelser i första hand är mot alla fantastiska människor som bor i Jämtland och Härjedalen men också skogen, fjällen och staden. Vår livsmiljö. Med de andra länsbolagen äger vi Länsförsäkringar AB och delar kända varumärken som Agria, Wasa Kredit och Länsförsäkringar Fastighetsförmedling. Tillsammans hjälper vi våra kunder med allt inom bank, försäkring och pension.