Mårten Areskoug blir ny chef för Länsförsäkringar Jämtlands bank- och livverksamhet

Fortsatt tillväxt och att dra nytta av Länsförsäkringar Jämtlands starka anknytning till länet och kunderna blir även fortsatt prioriterade områden. Mårten har en lång branscherfarenhet och har sedan 2021 varit chef för företagsbanken.

Länsförsäkringar Jämtland som kanske mest förknippas med just försäkringar har haft en stark tillväxt av kunder till banktjänster. Både bland företag och privatpersoner. Under de senaste åren har många nya medarbetare rekryterats för att kunna ge fortsatt fin service till nya och gamla kunder.
– Vår styrka är att vi är lokala och finns här i länet. Vi känner till förutsättningarna för både privatpersoner och företag, säger Mårten Areskoug.

Som bank är Länsförsäkringar Jämtland relativt sett en ung aktör på marknaden men ökar snabbare än konkurrenterna. Mårten Areskoug tror att en del i förklaringen finns i det personliga mötet och den lokala förankringen. Något som blivit ännu viktigare när omvärlden är turbulent.
– På kort tid har våra kunder i Jämtland och Härjedalen, i likhet med stora delar av vår omvärld, påverkats av en hög inflation och med det snabba räntehöjningar. Sammantaget medför det många frågor och en viss oro hos våra privat- och företagskunder. Då är det tryggt med en bank som finns nära och kan se en helhet för livets alla delar. Sparande, lån, försäkring och mycket annat, säger Mårten Areskoug.

Med fler kunder har det också tillkommit fler medarbetare och ännu fler rekryteringar kommer troligtvis att behöva göras. Länsförsäkringar Jämtland har sedan 2017 genomfört en stor arbetsplats- och arbetslivsförändring med medarbetarna i fokus. Kontoret i Östersund har byggts om som en del i en mer flexibilitet och tillitsbaserat arbetssätt.
– Vi har ett starkt erbjudande till både kunder och medarbetare. Det är viktigt för att vi ska kunna fortsätta växa.

Mårten Areskoug tillträder som bankchef i maj och han efterträder Lars Rådström som då blir vd för Länsförsäkringar Jämtland.

För mer information, kontakta gärna:
Mårten Areskoug, chef för Länsförsäkringar Jämtlands bank- och livverksamhet

marten.areskoug@lfz.se