Nöjdare kunder stärker Länsförsäkringar Jämtland

Nöjdare kunder, en stabil affärsverksamhet och ett stort kliv i rollen som samhällsaktör. Så kan man summera Länsförsäkringar Jämtlands verksamhetsår 2022 som har varit både händelserikt och utmanande.

2022 har på många sätt varit ett svårt år. Rysslands krig mot ett europeiskt land har fått stora humanitära konsekvenser och på olika sätt påverkat en hel värld. Stigande räntor, en hög inflation och höga energipriser har slagit hårt mot både privatpersoner och företag.
– Det blev ett annat klimat under det föregående året och vi möter en större osäkerhet hos både våra privatkunder och företagskunder idag, säger Tomas Eriksson vd på Länsförsäkringar Jämtland.

Trots de skuggor som vilar över året står Länsförsäkringar Jämtland starkt och det finns flera glädjeämnen. Nöjdheten hos företagets kunder är högre än någonsin. Även hos medarbetarna är utvecklingen mycket positiv och en majoritet av företagets anställda rekommenderar starkt Länsförsäkringar Jämtland som arbetsgivare. En förklaring till den positiva utvecklingen är den arbetsplatsutveckling Länsförsäkringar Jämtland genomgått de senaste åren.
– Vi är idag bättre företag för våra medarbetare och våra kunder. Vi har ett modernt arbetssätt med stor flexibilitet där medarbetarna får ett större fokus, säger Tomas Eriksson.

Som ett lokalt företag som dessutom ägs av kunderna finns ett stort engagemang i länet. Länsförsäkringar Jämtland driver och stöttar många frågor som rör till exempel hälsa, hållbarhet, integration och mycket annat. Det är bolagsformen som möjliggör rollen som samhällsaktör. Eftersom företaget inte har aktieägare och verkar lokalt finns ett nära samband mellan länets välmående och affärsverksamheten.

Under 2022 startade Länsförsäkringar Jämtland en samhällsfond och tog ytterligare ett kliv i rollen som samhällsaktör. En första insats riktades mot högstadieelever för att öka andelen elever som får gymnasiebehörighet. En vinst för alla som bor och lever i Jämtland och Härjedalen.
– Det är mycket jag är stolt över nu när jag går i pension till sommaren. Det har varit en förmån att tillsammans med mina kollegor arbeta för våra kunder och inte minst den livsmiljö vi delar tillsammans, säger Tomas Eriksson.

Rörelseresultatet för 2022 blir minus 400 000. Det beror till allra största del på värdeförändringar i det kapital Länsförsäkringar Jämtland förvaltar. Att resultatet varierar är naturligt och följer det allmänna ekonomiska läget. En avsättning på 100 miljoner gör också för en kommande återbäring. Det är den största återbäringen någonsin och betyder att Länsförsäkring Jämtlands sakförsäkringskunder får tillbaka pengar under hösten 2023.
– Vi har en urstark verksamhet och gott om reserver för sämre tider. Det ska vi ha men nu är reserven så pass stor att vi kan göra en rejäl återbäring, säger Tomas Eriksson.

Fakta Länsförsäkringar Jämtlands resultat 2022

• 16 600 reglerade skador.
  • 3 000 nya försäkringar.
  • 28,5 miljoner i försäkringsresultat. Försäkringspremier minus utbetalningar för skador.
  • 10,5 miljarder i affärsvolym för bankdelen.
  • Rörelseresultat, minus 400 000. En avsättning på 100 miljoner görs också för den återbäring som sker under 2023.

Tomas Eriksson, vd på Länsförsäkringar Jämtland
tomas.eriksson@lfz.se