Norrlänningen oroar sig minst för storm, brand och andra naturskador

I en undersökning har Länsförsäkringar tagit reda på vad som oroar mest när det gäller naturskador. Till naturskador räknas skador från väder och vind men även mögel- och insektsangrepp. Just det sistnämnda oroar svenskarna mer än potentiella skador från översvämning, brand och torka visar undersökningen. Och norrlänningen oroar sig minst.

Undersökningen som är rikstäckande vill fånga upp vad svenskarna oroar sig mest för när det gäller naturskador som drabbar bostaden. Klimatförändringarna har de senaste 15 till 20 åren gett upphov till flera ganska dramatiska väderrelaterade händelser. Stora stormar, översvämningar och skogsbränder. Något vi troligtvis kommer se ännu mer av framöver.
– Det här är globala förändringar som även påverkar oss här lokalt. Vi har nog alla märkt att till exempel vintrarna inte riktigt är vad det varit och det kommer få allt fler och större konsekvenser, säger Andres Dahlén naturskadesamordnare på Länsförsäkringar Jämtland.

I undersökningen ligger angrepp från mögel och insekter högst som svenskarnas orosmoment när det gäller skador som kan drabba bostaden. På andra plats stormar och tredje plats låga grundvattennivåer. 41 procent oroar sig inte alls, att jämföra med Norrland där 63 procent uppger att de inte oroar sig.
– Kanske finns det en större vana av skog och mark rent generellt i Norrland vilket gör att vind, vatten och insekter inte oroar på samma sätt, säger Anders Dahlén.

De senaste åren har klimatförändringarna gjort sig alltmer påminda här i länet. I januari förra året drabbades länet av stora regnmängder. Länsförsäkringar Jämtland fick under ett par dygn lika många skadeanmälningar på grund av översvämningar som normalt kommer in under ett år.
– Den här typen av ovanliga väder kommer bli alltmer vanliga. Det kommer ställa krav på oss som försäkringsbolag, samhället och alla vi som bor här, säger Anders Dahlén.

När extremväder med torrare torrperioder och intensivare nederbörd blir vanligare är det viktigt att arbeta förebyggande för att undvika skador. Till exempel kan ett förändrat klimat påverka exploatering i fjällnära områden där det finns risk för ras. Skogsägaren kan behöva planera för torrare somrar och blötare vintrar. För privatpersoner kommer det bli viktigare att med överspänningsskydd för åska och att bostaden till exempel har ordentlig avrinning.
- Arbetet med klimatförändringarna behöver ha två delar. Dels måste vi minska koldioxidutsläppen men vi måste också parera effekterna av ett förändrat klimat, säger Anders Dahlén.

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes av Novus på uppdrag av Länsförsäkringar. 1016 webbintervjuer gjordes bland den svenska allmänheten i åldrarna 18-79 år i december 2022.

Frågan som ställdes: Oroar du dig för att något av följande ska drabba din bostad? Svarsalternativ (flera svar möjliga): Mögel- och insektsangrepp, storm, låga grundvattennivåer, brand i skog och mark, översvämning på grund av  skyfall, åska, långvarig torka, snölast/snötryck, översvämning på grund av höjd vattennivå i hav, sjö eller annat vattendrag, ras och skred, hagel, oroar mig inte, berör inte mig, vet inte.

Resultat rikstäckande:

• Angrepp från insekter och mögel – 24 procent
  • Storm – 20 procent
  • Låga grundvattennivåer – 17 procent

41 procent oroar sig inte alls.

I Norrland (Västernorrlands län, Jämtlands län, Västerbottens län och Norrbottens län) oroar sig 63 procent inte alls. Det statistiska underlaget för det som faktiskt oroar är aningen litet för Norrland men man kan se en tendens att snölast/snötryck (av naturliga skäl) oroar mer än i övriga Sverige.

Har du frågor om hur klimatförändringar påverkar länet?
Anders Dahlén, naturskadesamordnare på Länsförsäkringar Jämtland

anders.dahlen@lfz.se

Länsförsäkringar Jämtlands engagemang i länet
Länsförsäkringar Jämtland är ett lokalt företag som ägs av kunderna. Det är del i vårt uppdrag att bidra till länets utveckling och vårt engagemang i länet utgår från till stor del från FN:s globala mål för en hållbar utveckling. Mål nummer 13 handlar om att bekämpa klimatförändringar och att förebygga skador tillsammans med våra kunder, samarbetspartners och andra samhällsaktörer är en del i det arbetet.