Nu börjar säsongen för sönderfrysta vattenrör

Januari och februari är månaderna då vattenskador från sönderfrysta rör är mer frekventa. Den här säsongen kan de högre el- och energipriserna göra att man kanske frestas att dra ner på temperaturen i till exempel fritidshuset. Något som kan bli både besvärligt och kostsamt.

Det är främst fritidshusen som ligger i riskzonen. Där vill vi inte ”elda för kråkorna” och i perioder är vi heller inte där. Det kan dröja lång tid innan en skada upptäcks eller att fritidshusägaren får reda på att uppvärmningen från till exempel en värmepump har slutat fungera.
– December har varit kallt men när temperaturerna sjunker ytterligare under januari och februari brukar vi se fler skador, säger Ida Nääs skadeexpert på Länsförsäkringar Jämtland.

Det viktigaste man kan göra för att skydda sig mot sönderfrysta rör är att stänga av vattnet och behålla en bra inomhustemperatur. En vanlig rekommendation är 15 grader, då ska huset klara en ordentlig köldknäpp samt att värmen når ut i hela huset. Att kallställa ett hus, det vill säga stänga av värmen helt under perioder är inget Ida Nääs rekommenderar alls.
– Huset mår inte bra av kylas ned så mycket och det finns det risk för kondens och fukt när det blir varmare igen. Då kan man få bestående problem, säger Ida Nääs.

Frysskador kan se lite olika ut. Frostsprängda rör, blandare och annat är vanlig. Är vattnet inte avstängt kan det bli riktigt illa. I princip kan hela huset bli fuktskadat och stora delar måste rivas ut och ersättas. Ida Nääs tycker regelbunden tillsyn är viktigt. Både för att undvika skador och minska en skadas omfattning när den väl sker.
– Hjälp varandra och be grannen eller någon som har vägarna förbi att titta till huset eller fritidshuset, säger Ida Nääs.

Har du en hemförsäkring eller fritidshusförsäkring så täcker den vattenskador även från sönderfrysta rör. Men man har också ett ansvar att ta hand om sitt hus och skulle en försäkringstagare dra ner på temperaturen kan det ske avdrag.
– Skador är alltid trist och besvärligt även när du får ersättning. Mycket går att undvika med relativt enkla medel, säger Ida Nääs.

Så undviker du sönderfrysta vattenrör

• Ha en inomhustemperatur på 15 grader.
  • Stäng av vattnet.
  • Ha gärna en reservkälla för uppvärmning. Om du till exempel har en luftvärmepump kan det vara bra med element som stöd om värmepumpen går sönder eller inte riktigt orkar med när det blir ordentligt kallt.
  • Be någon titta till huset då och då!

Har du frågor risker och skador när temperaturen sjunker?
Ida Nääs, skadeexpert på Länsförsäkringar Jämtland

ida.naas@lfz.se