Över 9 000 barn tog del av kostnadsfria höstlovsaktiviteter

Tillsammans med föreningslivet och länets kommuner erbjöd Länsförsäkringar Jämtland kostnadsfria aktiviteter för barn och unga under höstlovet. Över 9 000 barn deltog på aktiviteterna som ägde rum i hela länet.

Antalet aktiviteter blev till slut 169, fler än de 143 som först utannonserades. Bio, bad, orientering, halloweendisco, padel, pyssel, lan, släktforskning, orientering, teater, skidor är bara några av alla de aktiviteter som erbjöds på 64 orter i länets åtta kommuner.
– Det är ett helt otroligt kvitto på kraften och bredden i föreningslivet. Det visar verkligen hur uppskattat det är, säger Maria Söder som ansvarat för höstlovssatsningen.

Bakgrunden till ”Ett magiskt höstlov” är Länsförsäkringar Jämtlands långa engagemang för barn och unga samt föreningslivet i länet. Ett föreningsliv som är viktigt för folkhälsan och en meningsfull fritid inte minst för ett län med större avstånd och en utspridd befolkning. Att skapa gemenskap och en aktiv fritid för barn och unga har stora samhällsvinster.
– Vi har under många år arbetat med länets föreningar och vet vilken positiv kraft det är och har på alla aktiva. I år har vi fyllt 175 år och dessutom haft en återbäring till våra kunder, genom höstlovet ville vi också göra något för barnen, säger Maria Söder.

Föreningslivet är inte bara viktigt för barn och unga utan alla jämtarna och härjedalingarna. I en undersökning från Novus uppger 7 av tio länsbor att föreningslivet är viktigt för trygghet. Gemenskap och aktiviteter för barn och unga nämns särskilt.
– Föreningslivet engagerar alla och även om vår utgångspunkt har varit barn och unga så har det blivit ett höstlov för alla. Mammor, pappor, mor- och farföräldrar har hjälpt till och varit där, berättar Maria Söder.

Höstlovssatsningen har varit den största någonsin som genomförts i Jämtlands län. Föreningslivet är i Jämtland och Härjedalen är starkt och bland de län som har flest föreningar i förhållande befolkningsmängden men saknar inte utmaningar. Trots det ideella föreningslivets betydelse för trygghet, gemenskap och hälsa är till exempel finansiering av lokaler, utrustning med mera ofta svår. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med resurser från staten och länets kommuner.

Med höstlovssatsningen hoppas Länsförsäkringar Jämtland att föreningarna stärks och blir en uppmuntran för alla de som engagerar sig i föreningslivet.
– Vi har fått otroligt fin återkoppling från både kommuner och föreningar. Det finns ett stort driv och vilja att göra mer men resurserna har saknats, säger Maria Söder.

Fakta Ett magiskt höstlov!
Ett Magiskt höstlov har finansierats av Länsförsäkringar Jämtland och organiserats i samarbete med länets kommuner. Föreningar har via kommunerna kunnat söka pengar för att arrangera höstlovsaktiviteter. Totalt fanns 130 000 kr per kommun att söka. Östersunds kommun som är länets befolkningsmässigt största kommun hade 260 000 att fördela. Kravet på aktiviteterna har varit att de ska vara kostnadsfria och vända sig till barn och unga.

Totalt arrangeras 169 (fler än de 143 som tidigare berättats om) aktiviteter under höstlovet i Jämtland samt Härjedalen och höstlovssatsningen är den största någonsin i Jämtlands län. Över 9 000 barn och unga har besökt aktiviteterna ägt rum i länets alla kommuner. Besökarantalet har varierat stort beroende på aktiviteten och var den ägt rum. Bland de mest besökta hör badet i Sveg, Halloweenfestivalen i Ytterån, Labyrintorientering med Frösö IF och radiobilskörning med Jämtlands MK.

Har du frågor? Hör av dig till:
Maria Söder, projektledare för Ett magiskt höstlov
maria.soder@lfz.se