Så mycket sparar jämtarna på att flytta ihop

Nu är det (snart) alla hjärtans dag och vi uttrycker både ömhetsbetygelser och relationsambitioner! Kanske flyttar några också ihop. Mysigt och att flytta ihop kan också bli en riktigt bra affär. Ett nyblivet samboende par i Jämtlands län kan spara drygt 4 000 per person varje månad.

Besparingarna vid ett samboende ligger i att dela på kostnader boende, bredband och annan man tidigare fått betala själv. Hur mycket man sparar på ett samboende hänger ihop med hur bostadsmarknaden ser ut. I Åre där boendekostnaderna är högre kan ett samboende par spara mer än 5 000 per månad och person.

Tabell över kommuner och hur vi räknat nedan

Hur romantiskt det än är att skapa ett gemensamt liv i ett gemensamt boende så är rådet till de nyinflyttade att prata om sin framtid, även den ekonomiska.
– Att prata samboavtal kanske inte är något man vill göra i skenet av levande ljus på kvällen den fjortonde februari men att planera sin ekonomi och vara tydliga med varandra är viktigt. Då ger man både förhållandet och kärleken fina förutsättningar för framtiden, säger Lars Rådström bankchef på Länsförsäkringar Jämtland.

Har man olika ekonomiska förutsättningar och vanor är det extra viktigt att prata ihop sig. Helst innan man flyttar ihop. Hur ska hushållets utgifter fördelas, vilka gemensamma mål har man och vilka enskilda mål är några frågor som bör diskutera.
– Att få ett par tusenlappar över varje månad är fantastiskt ur vårt perspektiv! Ett klokt sparande kan växa till sig ordentligt över tid och kanske bli en drömresa, badrumsrenovering eller lägga grunden till ett större boende när två blir tre, säger Lars Rådström bankchef på Länsförsäkringar Jämtland.

Att vara gift ger ett bra skydd om en partner avlider eller vid separation. När man däremot bor ihop utan att vara gifta blir man sambos. Det ger ett sämre juridiskt skydd jämfört med att vara gift. Som sambos är det till exempel viktigt att bådas namn står på kontrakt och kvitton för större inköp.
– Ta hjälp om det känns krångligt men det är viktigt att hålla koll på vad som gäller. Det ger en trygghet i relationen innan steget till giftermål, säger Lars Rådström bankchef på Länsförsäkringar Jämtland.

Så mycket kan man spara på att dela boende i några kommuner i Jämtlands län

JÄMTLAND Egen lya kostnad per person Delad lya kostnad per person
Jämtlands län                                          12 049 kr                                               7 822 kr
Berg                                          12 144 kr                                               7 869 kr
Härjedalen                                          12 631 kr                                               8 112 kr
Krokom                                          10 714 kr                                               7 154 kr
Åre                                          13 946 kr                                               8 770 kr
Östersund                                          10 892 kr                                               7 243 kr

Källa; Svensk Mäklarstatistik. Konsumentverket och Länsförsäkringar Jämtland.
Så har vi räknat; Pris per kvadratmeter per län gånger 45 kvadratmeter. En belåningsgrad på 85 %. En ränta på 1,35 % och en amorteringsgrad på 2 %. Mat och andra omkostnader har vi tagit från Konsumentverkets kostnader för en respektive två i vuxna i ett hushåll. En person i ett hushåll förbrukar 6 490 kr. Två personer som bor ihop förbrukar 5 042 kr per person.

Har du frågor om privatekonomi, samboavtal och sparande

Lars Rådström, bankchef på Länsförsäkringar Jämtland
lars.radstrom@lfz.se

Citat

Att prata samboavtal kanske inte är något man vill göra i skenet av levande ljus på kvällen den fjortonde februari men att planera sin ekonomi och vara tydliga med varandra är viktigt. Då ger man både förhållandet och kärleken fina förutsättningar för framtiden.
Lars Rådström bankchef på Länsförsäkringar Jämtland.