Snabbt agerande spar miljö och plånbok vid stenskott

I juli toppar antalet anmälningar för stenskott på bilens vindrutor. En vanlig skada som ofta kan repareras i stället för att hela rutan byts ut vilket är både billigare och betydligt bättre för miljön. Men tiden är en faktor för en möjlig reparation och många väntar alldeles för länge med att åtgärda skadan.

Stenskott kan vara både fult och direkt i vägen för bilförarens synfält. Att hålla avstånd till framförvarande bil minskar risken i semestertrafiken men är olyckan framme kan både miljö och plånbok sparas genom snabbt agerande.
Sätt ett stenskottsplåster på skadan eller en bit genomskinlig tejp. Det hindrar fukt och smuts att tränga in i skadan och chanserna ökar att du kan reperare i stället för att byta ut, säger Ola Sunding chef motorskador på Länsförsäkringar Jämtland.

Att byta ut en ruta kräver ett koldioxidutsläpp på ungefär 44 kilo medan en reparation knappt genererar något utsläpp alls. Själva avfallet från 40 reparationer ryms i ena handen medan avfallet från 40 byten ryms på ett väl tilltaget släp.  En stor skillnad för miljön.

Länsförsäkringar Jämtland ersätter ungefär 3 600 glasskador per år. Flest skador sker under juni juli samt oktober november. Av dem är cirka 20 procent reparationer, en procentsats som troligtvis kan öka med rätt kunskap och motivation. Inte sällan går det för lång tid mellan en skada och besöket hos glasmästaren. Vibrationer från bilkörning, smuts och fukt gör skadan värre tills den inte går att reparera.
Till en början är uppfattas kanske skadan som mindre allvarlig och man väntar helt enkelt. Ett litet stenskott kan då bli till en större spricka och då har man inte längre något val. Rutan måste bytas ut, säger Ola Sunding på Länsförsäkringar Jämtland.

Att reparera är också en fördel för ekonomin. Självrisken för ett byte kostar bilägaren 1 500 kronor att jämföra med 200 kronor för en reparation.
Miljön är den stora vinnaren men så klart är det roligare att ha 1300 kronor i fickan än inte, säger Ola Sunding.

Tre stenskottstips

• Håll avståndet och minska farten i möten. Då minskar risken för stenskott.
  • Plåstra om skadan så fort den sker. Sätt på ett stenskottsplåster eller en bit genomskinlig tejp. Då förhindrar du att smuts och fukt förvärrar skadan.
  • Besök en glasmästare så fort som möjligt. Skadan blir värre ju längre tiden går.

Ola Sunding, chef motorskador, Länsförsäkringar Jämtland
ola.sunding@lfz.se