Tillväxt för LF Jämtland under jubileumsåret 2023

Resultatet av verksamhetsåret 2023 visar en fortsatt bra utveckling för LF Jämtland när årsredovisningen nu är färdigställd. Under ett år med svåra ekonomiska förutsättningar så redovisar LF Jämtland ett rörelseresultat på 141 miljoner.

Året 2023 har präglats av stora väderhändelser både lokalt och globalt. Händelser som både direkt och indirekt påverkar LF Jämtlands verksamhet. Året var globalt det varmaste någonsin med torka, översvämningar och extrem hetta i världen och i Europa. Stormen Hans drabbade hela länet och fick stor uppmärksamhet även nationellt. November gav stora mängder snö och ihållande kyla med bland annat rekordmånga viltolyckor som följd.
–  Klimatförändringarna kommer få allt större konsekvenser för oss i länet och hela världen. Att förebygga effekterna av ett förändrat klimat är en viktig fråga för oss och hela samhället, säger Lars Rådström vd på LF Jämtland.

LF Jämtland fortsätter växa inom bank och ökar sin affärsvolym med en miljard jämfört med 2022 trots ett kärvt ekonomiskt klimat. För både företag och privatpersoner har inflation och höga räntor haft en fortsatt stor inverkan.
– Det har varit och fortsätter vara tufft för många men vi är väldigt glada över att fler väljer LF Jämtland som en trygg partner för bank och pension, säger Lars Rådström.

Under 2023 firade LF Jämtland 175 år i länet och gav dessutom tillbaka 100 miljoner kronor i återbäring till sina kunder och tillika ägare. Under vecka 44 arrangerades ”Ett magiskt höstlov” där 10 000 barn och unga besökte kostnadsfria höstlovsaktiviteter. Den största höstlovssatsningen någonsin i länet.
– Föreningslivet betyder väldigt mycket för Jämtland och Härjedalen. Det är väldigt roligt att vi tillsammans med länets föreningar och kommuner kunde få så många att pröva något nytt och hitta nya gemenskaper, säger Lars Rådström.

Engagemanget i länets utveckling fortsätter vara en stor del av LF Jämtlands verksamhet. Den lokala förankringen och bolagsformen möjliggör satsningar och stöd till frågor som bland annat rör hälsa, hållbarhet, integration, miljö och klimat. För Lars Rådström som blev ny vd i maj 2023 är det tydligt att det lokala företagets roll i Jämtland och Härjedalen inte kommer att minska.
–  Vi kommer vi fortsätta arbeta för ett tryggt län, bättre förutsättningar för våra unga, våra företag och för alla vi som bor och lever i länet, säger Lars Rådström vd på LF Jämtland.

Fakta LF Jämtlands resultat 2023

• 71 000 kunder.
  • 18 600 reglerade skador.
  • 3 900 nya försäkringar.
  • 45,5 miljoner i försäkringsresultat.
  • 11,5 miljarder i affärsvolym för bankverksamheten.
  • 105 miljoner i inbetalda tjänstepensionspremier i livförsäkringsverksamheten.
  • Rörelseresultat 141 miljoner kronor.

Hela årsredovisningen finns på lfz.se. I mars 2024 bytte LF Jämtland namn från Länsförsäkringar Jämtland. Årsredovisningen använder företags tidigare namn.

Har du frågor? Hör av dig till:
Lars Rådström, vd på LF Jämtland
lars.radstrom@lfz.se