Utvidgad återvinningshjälp till länets lantbrukare och gårdsägare

Återvinningshjälpen är ett miljöinitiativ från Länsförsäkringar Jämtland och Lundstams Återvinning för att minska koldioxidutsläpp. Kostnadsfritt eller mot en mindre avgift samlas skrot och farligt avfall in i Jämtland och Härjedalen. Nu utvidgas tjänsten för att ännu fler ska få möjlighet att snygga upp på gårdarna och bidra till en bättre miljö.

Återvinningshjälpen startades tillsammans med Håll Sverige Rent 2008 som en nationell kampanj men har sedan 2020 drivits lokalt och i egen regi av Länsförsäkringar Jämtland och Lundstams Återvinning. Helt nytt för i år är att alla som har en gård eller driver lantbruk kan använda sig av Återvinningshjälpen. Tidigare har erbjudanden gällt Länsförsäkringar Jämtlands kunder.
- Att få möjlighet att utvidga Återvinningshjälpen är så klart väldigt roligt och viktigt för miljön. Dels får vi bort farliga kemikalier från gårdarna och genom att återvinna metall minskar vi koldioxidutsläppen som kommer från produktionen av nytt stål, säger Hanna Langéen chef för riskhantering och hållbarhet på Länsförsäkringar Jämtland.

Produktionen av nytt stål är än så länge miljömässigt mycket kostsamt. Både att bryta malm för råvaran och processa till en färdig produkt är förknippat med stora mängder koldioxidutsläpp. Lundstams Återvinning och Länsförsäkringar Jämtlands beräkningar visar att det finns stora mängder koldioxid att ”spara” genom att återvinna. De senaste två åren har Återvinningshjälpen bidragit till ungefär 1 000 ton mindre koldioxidutsläpp.
- Klimatfrågan är viktig för alla men för oss som försäkringsbolag är konsekvenserna av ett förändrat klimat extra tydliga. Vi ser fler bränder, stormar och nu i januari drabbades länet av stora regnmängder som är utmanande för både oss och våra kunder, säger Hanna Langéen.

Hjälpen är ett stöd och en uppmuntran till ökad materialåtervinning och en del i omställningen mot ett mer kretsloppsbaserat och cirkulärt samhälle. Att utvidga Återvinningshjälpen till att gälla alla med en gård eller lantbruk ser Hanna Langéen som en naturlig fortsättning på en uppskattad tjänst.
- Vårt hållbarhetsarbete gäller hela länet och oavsett om någon är kund hos oss eller inte. Miljön är något vi delar tillsammans här och i det större perspektiv globalt. Som lokalt företag och samhällsaktör är det en del i vårt uppdrag att göra det vi kan här i Jämtland och Härjedalen, säger Hanna Langéen.

Hanna Langéen, chef för riskhantering och hållbarhet, Länsförsäkringar Jämtland
hanna.langeen@lfz.se

Fakta Återvinningshjälpen
Återvinningshjälpen startades tillsammans med Håll Sverige Rent 2008 som en nationell kampanj men har sedan 2020 drivits lokalt och i egen regi av Länsförsäkringar Jämtland och Lundstams Återvinning. Anmälan är öppen till och med 22 augusti. Hämtning av avfall planeras till september 2021.

Från i år kan alla med en gård eller de som driver lantbruk använda sig av Återvinningshjälpen. Hämtning av skrot och farligt avfall för den som inte är försäkringskund hos Länsförsäkringar Jämtland sker i mån av möjlighet och plats på lastbilarna. Vi kommer göra vårt allra bästa för att hjälpa alla som anmäler sig!

www.lfz.se/atervinningshjalpen

Fakta Länsförsäkringar Jämtlands engagemang i länet
Länsförsäkringar Jämtland är ett lokalt företag som ägs av kunderna. Det är del i vårt uppdrag att bidra till länets utveckling och vårt engagemang i länet utgår från till stor del från FN:s globala mål för en hållbar utveckling. Mål nummer 12 och 13 handlar om hållbar konsumtion, produktion och att bekämpa klimatförändringar.