LF Norrbotten öppnar kontor i Boden

Report this content

Från 1 oktober 2019 kommer LF Norrbottens blåröda logga pryda Bodens stadsbild när den lyses upp på fasaden till Kungsgatan 36. Norrbottens egna bank-och försäkringbolaget fortsätter därmed sin expansion med fler lokalkontor i länet.

Anders Lngstrm vd LF Norrbotten Claes Nordmark kommunalrd Boden och Andreas Hansen bankchef LF Norrbotten

Det kundägda försäkringsbolaget följer därmed sina ägares önskan att fortsätta utöka den personliga servicen i länet. Bodenkontoret är det fjärde egna kontoret som öppnas i Norrbotten. Sedan tidigare finns kontor i Luleå, Piteå och Arvidsjaur, samt ett fastighetsmäkleri Haparanda.

Thomas Folkesson, kommunikationschef vid LF Norrbotten;

– Vi kommer starta med tre medarbetare som naturligtvis har tillgång till den samlade kompetensen som finns vid kontoret i Luleå. Vår förhoppning är naturligtvis att det inom en snar framtid kommer krävas fler anställda för att ta hand om Bodensarna.

LF Norrbotten anser att Bodens kommun är en intressant marknad då allt fler ser det som en attraktiv boendeplats. Både för stadsnära boende och på landsbygden. Det finns en framåtanda i landsbygdens noder såsom Harads, Unbyn och Gunnarsbyområdet samtidigt som stadsomvandlingen är levande och Sävast växer så det knakar.

Näringslivet i Boden är en spännande blandning med allt från till blockkedjeteknik, datacenter och en växande besöksnäring till skogsbruk och verkstadsindustri. LF Norrbotten med både bank och försäkring ger nu Bodensarna bättre tillgång till ytterligare ett alternativ till privatpersoner och företag att sköta sin vardagsekonomi.

Claes Nordmark, kommunalråd Boden välkomnar LF Norrbottens etablering:

– Vi är väldigt glada i Boden idag. LF Norrbotten ser hela vår kommuns potential och att vi är på frammarsch vad gäller ökad befolkning, jobb och tillväxt. Det är en mycket ovanlig händelse – att banker och försäkringsbolag öppnar nya kontor och vi är stolta över att det sker just här i Boden. Många bodensare vill kunna ha ett personligt möte på ett lokalt kontor och att LF Norrbotten vill erbjuda det i Boden välkomnar vi med öppna armar. Att vi har lokala aktörer inom bank- och försäkringsbranschen som är villiga att bidra för att driva på tillväxten är viktigt för hela Bodens utveckling.

Anders Långström, VD LF Norrbotten fyller i:

Vi är till för våra ägare, alltså försäkringskunderna runt om i vårt län.
Vi har inga utländska investerare eller storbolag som kan påverka våra val, eller taxera ut eventuella vinster. Det är vi som har försäkringarna i LF Norrbotten som är ägarna. Det innebär också att vi som lever, bor och verkar här i Boden, Laisvall, Vittangi eller någon annan ort eller by drar nytta av det resultat som LF Norrbotten genererar. Vi tar ett kollektivt ansvar och vi får också del av överskott i form av sänkta premier eller nya lokalkontor.

Anders fortsätter:

Anledningen till att vi överhuvudtaget finns till är för att erbjuda rättvisa och bra bank -och försäkringsprodukter åt våra Norrbottniska kunder och ägare. Ingen annan. Att välja att satsa här hemma är för oss ingen klyschig text i någon annons. Det är hela vårt existensberättigande.

Thomas Folkesson avslutar;

En särskild invigningsceremoni kommer att hållas i samband med öppnandet där vi bjuder in alla bodensare att fira med oss. Håll utkik efter inbjudan som kommer i höst och – Välkommen in till en tryggare vardag!

På bilden: Anders Långström, vd LF Norrbotten, Claes Nordmark, kommunalråd Boden, och Andreas Hansen, bankchef LF Norrbotten.

Kontakt:
Anders Långström, VD LF Norrbotten, 0920-24 25 54, anders.langstrom@LFnorrbotten.se

Thomas Folkesson, kommunikationschef LF Norrbotten, 0920-24 25 51, thomas.folkesson@LFnorrbotten.se

Claes Nordmark, kommunalråd Boden, 070-234 24 27, claes.nordmark@boden.se