135 000 kronor i julgåva till trygghetsskapande initiativ i Östergötland

För att sprida julglädje och skapa trygghet i Östergötland delar Länsförsäkringar Östgöta, för sjätte året i rad, ut en julgåva. I år omfattar julgåvan 135 000 kronor och mottagarna är sju olika ideella föreningar och välgörande initiativ i länet som når ut på elva olika orter och ska bidra till trygghet och inkludering för östgötar i juletid.

- För oss är trygghet ett ledord och därför ger vi en julgåva till föreningar och initiativ som bidrar till trygghet för invånarna i vårt län. I år är julgåvan kanske ännu viktigare, då människor har drabbats av pandemins effekter, säger Tommy Eklöf, hållbarhetschef och projektledare för Julgåvan på Länsförsäkringar Östgöta.

Flera hjälporganisationer i Östergötland vittnar om att behovet av stöd är större på grund av pandemin. Det har även varit svårare att samla in pengar och andra bidrag. Årets julgåva är därför extra välkommen och i år fördelad på sju mottagare som finns på 11 orter i Östergötland.

Mottagarna är både ideella sportföreningar som verkar för inkludering i barn- och ungdomsidrott samt initiativ som ger utsatta östgötar ett tillskott av hygienartiklar, mat och julklappar bland annat.

Julgåvan ger i år hundratals familjer i Östergötland möjlighet att duka fram julmat och ge sina barn julklappar, via initiativen Julhjälpen Söderköping, Julhjälpen Norrköping, Julhjälpen Mjölby med omnejd och Julänglar i Motala. Pengarna går också till bollar och skor till unga idrottande tjejer i Bollihop i Linköping. I Åtvidaberg ges fler möjlighet att röra på sig och utforska närområdet genom OK Eken och fler barn och ungdomar får medlemskap i fotbollsföreningen Rimforsa IF tack vare Julgåvan 2020.

Medarbetarna väljer ut mottagarna

Det är medarbetare på Länsförsäkringar Östgötas olika lokalkontor som har utsett vilka lokala föreningar och initiativ de vill stötta. Det är också medarbetarna från de olika kontoren som lämnat över julgåvan till mottagarna.

- Sedan initiativet startade 2014, har vi som jobbar på Länsförsäkringar Östgöta både valt ut och delat ut Julgåvan. I år känns det extra bra att vi kan stötta ännu fler östgötar genom en rad fina initiativ som finns runtom i länet. Vi är djupt imponerade av det engagemang och driv som de här östgötarna har för att skapa ett tryggare Östergötland. Vissa av dem hoppar över sommarsemestern för att kunna vara lediga nu och sprida julglädje till länets mest utsatta, säger Tommy Eklöf.

Mottagare av Länsförsäkringar Östgötas Julgåva 2020:

• Julhjälpen Söderköping
  • Julhjälpen Norrköping
  • Julhjälpen Mjölby med omnejd
  • Julänglar i Motala
  • Bollihop Linköping
  • OK Eken Åtvidaberg
  • Rimforsa IF Inkluderingsfond

Tommy Eklöf
Hållbarhetschef Länsförsäkringar Östgöta
013-29 06 61, tommy.eklof@LFostgota.se

Anna Runesson
013-29 09 42, anna.runesson@LFostgota.se

Länsförsäkringar Östgöta är ett lokalt kundägt bolag som erbjuder privatpersoner och företag en helhet inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Visionen är att tillsammans med kunder, ägare, anställda och samarbetspartners skapa trygghet och möjligheter i Östergötland. Länsförsäkringar Östgöta är ett av 23 lokala och självständiga länsförsäkringsbolag.

Snabbfakta

135 000 kronor för att skapa trygghet till östgötar i juletid. Det är så mycket sju olika initiativ och föreningar får dela på när Länsförsäkringar Östgöta för sjätte året i rad delar ut sin julgåva. Gåvan kommer gå till hygienartiklar, mat, bollar och skor bland annat och nå östgötar på 11 orter runt om i länet. Det är medarbetarna på Länsförsäkringar Östgöta som utser mottagarna och överlämnar gåvan på respektive ort.
Twittra det här
Mottagare av Länsförsäkringar Östgötas Julgåva 2020: Julhjälpen Söderköping Julhjälpen Norrköping Julhjälpen Mjölby med omnejd Julänglar i Motala Bollihop Linköping OK Eken Åtvidaberg Rimforsa IF Inkluderingsfond
Twittra det här

Sedan initiativet startade 2014, har vi som jobbar på Länsförsäkringar Östgöta både valt ut och delat ut Julgåvan. I år känns det extra bra att vi kan stötta ännu fler östgötar genom en rad fina initiativ som finns runtom i länet. Vi är djupt imponerade av det engagemang och driv som de här östgötarna har för att skapa ett tryggare Östergötland. Vissa av dem hoppar över sommarsemestern för att kunna vara lediga nu och sprida julglädje till länets mest utsatta.
Tommy Eklöf, Hållbarhetschef Länsförsäkringar Östgöta