150 misstänkta bedrägerier hos Länsförsäkringar Östgöta under 2014

Försäkringsbedrägerier utgör mellan 5 och 10 procent av alla skadeutbetalningar som görs varje år i Sverige. Det motsvarar cirka 2,5- 5 miljarder kronor. Kostnaden drabbar i förlängningen alla kunder som är ärliga. Hos Länsförsäkringar Östgöta gick omkring 150 ärenden vidare till en fördjupad utredning under 2014.

– Bedrägerier gör att våra ärliga kunder drabbas av högre pris på sina försäkringar, säger Patrick Petersson, skadechef på Länsförsäkringar Östgöta.

Försäkringsbedrägeri är när kunden lurar till sig ersättning för en skada som inte har hänt eller medvetet försöker få en högre ersättning än man har rätt till. Försäkringsbolag är skyldiga att utreda misstänkta försäkringsbedrägerier.

– När vi misstänker bedrägeri är det viktigt att alltid starta en utredning, oavsett om det handlar om mycket eller lite pengar, förklarar Patrick Petersson. Vårt uppdrag är inte att försöka få fast så många brottslingar som möjligt utan att få folk att inse att man inte ska göra så här. Många inser inte att de begår ett allvarligt brott, men vi tar alltid ställning till om ett ärende ska polisanmälas.

Branschen blir allt bättre på att upptäcka varningssignalerna och det leder till att fler försök till bedrägerier kan avslöjas.

– Vi jobbar mycket med att identifiera trender. Ett exempel är en tydlig ökning av skador i samband med lansering av ny iPhone-modell, berättar Patrick Petersson. Då skärpte vi våra processer och vid nästa modellsläpp såg vi färre försök till bedrägeri.

– Just nu jobbar vi också effektivt för att identifiera iscensatta trafikolyckor, fortsätter han. Det har tidigare varit ett storstadsproblem men vi har nu haft ett flertal fall även i Östergötland.

Länsförsäkringar Östgöta får regelbundet in tips där någon misstänker att det har varit ett försäkringsbedrägeri.

– Stöter du på något som du misstänker kan vara ett bedrägeri är det bra om du hör av dig till ditt försäkringsbolag, rekommenderar Patrick Petersson. Det går alltid bra att vara anonym och vi följer upp alla tips vi får in.

Exempel på försäkringsbedrägerier:

• Att medvetet förstöra sin mobil­telefon för att kunna använ­da ersättningen till en nyare modell.
  • Arrangera en trafikolycka med sin defekta bil för att få ut en ersättning som överstiger värdet av den krockade bilen.
  • Sälja sin bil utomlands och sedan anmäla den som stulen.
  • Åka utomlands för en skön­hetsoperation och med stöd av ett falskt kvitto från klini­ken hävda att det handlade om en akut sjukhusbehandling.
  • Medvetet lämna oriktiga uppgifter i en hälsodeklaration vid tecknande av en liv-, sjuk- eller sjukvårdsförsäkring.

Som privatperson kan du även lämna stöldtips eller information om försäkringsbedrägeri till Larmtjänst på telefon 020-325 325 eller via www.stoldtipset.se

Fakta och statistik

Svensk Försäkring arbetar med att förhindra försäkringsbedrägerier. Läs deras rapport Försäkringsbedrägerier i Sverige 2014.

För mer information kontakta:

Patrick Petersson, skadechef Länsförsäkringar Östgöta, tel: 0706-26 42 81, e-post: patrick.petersson@LFostgota.se

Helena Lövgren, pressansvarig Länsförsäkringar Östgöta, tel: 0702-49 31 58, e-post; helena.lovgren@LFostgota.se

Länsförsäkringar Östgöta är ett lokalt kundägt bolag som personligt och enkelt erbjuder privatpersoner och företag tjänster med en unik helhet inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Visionen är att tillsammans med kunder, ägare, anställda och samarbetspartners skapa trygghet och möjligheter i Östergötland.

Bolaget försäkrar ca 58 % av alla hushåll i Östergötland, 52 % av alla bilar och 50 % av alla företag samt har 26 % av marknaden för privata livförsäkringar och 25 % beträffande tjänstepensioner. Bankens affärsvolym var vid årsskiftet ca 20 miljarder kronor. Antalet kunder i bolaget uppgår totalt till ca 215 000. Antalet anställda är ca 320. Länsförsäkringar Östgöta är ett av 23 lokala och självständiga länsförsäkringsbolag som tillsammans utgör Länsförsäkringar. De 23 bolagen äger gemensamt Länsförsäkringar AB. Länsförsäkringar är det varumärke som konsumenterna placerar i topp på anseendebarometern inom den finansiella sektorn.