30 000 kronor till Mjölbybarnens önskelistor

Länsförsäkringar Östgötas julgåva om 120 000 kronor går till åtta regionala föreningar som jobbar med trygghetsfrågor. I Mjölby går 30 000 kronor till Julhjälpen i Mjölby med omnejd. Närmare 150 utsatta barn och ungdomar kan nu se sina önskelistor förvandlas till julklappar.

Enligt färska siffror från Stadsmissionen lever cirka 20 000 östgötska barn i ekonomisk utsatthet. En siffra som känns alltför hög året runt, men som skaver lite extra såhär till jul. För femte året delar Länsförsäkringar Östgöta ut en julgåva och i år fördelas den på åtta olika trygghetsinitiativ som tillsammans representerar 15 olika orter runt om i Östergötland.

Julhjälpen i Mjölby samlar in julklappar och donationer och skänker dem vidare till familjer som har det extra tufft. Hit vänder sig också många från fler orter i närområdet och julgåvan kommer därför att sprida glädje även i Vadstena, Tranås, Väderstad, Boxholm, Skänninge, Mantorp och Ödeshög.

Varenda unge förtjänar en julklapp
Sandra Magnusson, projektledare för julgåvan på Länsförsäkringar Östgötas kontor i Mjölby, är nöjd med att kunna bidra till en godare jul för fler.

- Det känns bra att stötta just Julhjälpen som verkligen fyller ett behov. Vi är imponerade över det fina arbete som tjejerna bakom initiativet gör och är säkra på att vår gåva kommer göra stor nytta. Ingen unge ska vara utan en julklapp till jul, säger Sandra.

Mindre oro, ökad trygghet
Många sliter för att få ihop det och när julen väl kommer saknas möjligheten att ge familjen det där lilla extra. Jenny Fransson, en av initiativtagarna till Julhjälpen i Mjölby med omnejd, menar att julefrid inte är något alla kan ta för givet. Tvärtom kan kraven kännas orimliga.

- Vem som helst kan hamna i en situation i livet där man behöver hjälp. Jag vet personligen hur det kan kännas och därför vill jag dra mitt strå till stacken. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Att få hjälp med julklappar eller mat handlar också om minskad stress och oro inför julen. Vi är innerligt tacksamma för Julgåvan, säger Jenny Fransson.

Mottagare av Länsförsäkringar Östgötas julgåva 2019:

• Julhjälpen i Norrköping,
  • Kyrkans julinsamling i Finspång
  • Julhjälpen i Söderköping,
  • Julhjälpen i Mjölby, Boxholm, Skänninge, Mantorp, Väderstad, Tranås, Vadstena, Ödeshög
  • Kvinnojouren Ellinor och Tjejjouren Beata i Linköping
  • Lions Club i Åtvidaberg
  • Kvinnojouren i Motala
  • Team Ungdom i Kisa

Tommy Eklöf, hållbarhetsansvarig, Länsförsäkringar Östgöta
Telefon: 070-230 79 78, e-post: tommy.eklof@lfostgota.se

Jenny Fransson, Julhjälpen i Mjölby med omnejd
Telefon: 073-521 17 80, e-post: nennefransson84@gmail.com

Anna Runesson
Pressansvarig Länsförsäkringar Östgöta
anna.runesson@LFostgota.se

Länsförsäkringar Östgöta är ett lokalt kundägt bolag som erbjuder privatpersoner och företag en helhet inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Visionen är att tillsammans med kunder, ägare, anställda och samarbetspartners skapa trygghet och möjligheter i Östergötland. Länsförsäkringar Östgöta är ett av 23 lokala och självständiga länsförsäkringsbolag.

Sandra Magnusson, Länsförsäkringar Östgöta
Vem som helst kan hamna i en situation i livet där man behöver hjälp. Jag vet personligen hur det kan kännas och därför vill jag dra mitt strå till stacken. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Att få hjälp med julklappar eller mat handlar också om minskad stress och oro inför julen. Vi är innerligt tacksamma för Julgåvan.
Jenny Fransson, Julhjälpen i Mjölby med omnejd