Åtta av tio i Östergötland saknar ekonomisk trygghet

En undersökning gjord av Novus på uppdrag av Länsförsäkringar visar att vartannat svenskt par lever ekonomiskt ojämställt och att många saknar ekonomisk trygghet. Känslan av bristande trygghet kan leda till att fler stannar kvar i dåliga relationer av ekonomiska skäl.

Undersökningen som har tillfrågat över 2 700 svenskar om deras inställning till ekonomi och jämställdhet visar att så många som 80 procent av östgötarna önskar att de hade större ekonomisk trygghet, jämfört med snittet i landet på 73 procent. En av de vanligaste fallgroparna för ekonomisk ojämställdhet är bristande kommunikation i relationen.

-Det är viktigt att prata om hushållets ekonomi med sin partner. Inte minst för att kunna känna sig trygg inför framtiden. Ämnen som ägande av bostad, pension och fördelning av föräldraledighet är viktiga delar. Vi tror att ökad ekonomisk jämställdhet är en förutsättning för att undvika negativa överraskningar i framtiden, säger Filip Apelstav, bankchef på Länsförsäkringar Östgöta.

Undersökningen visar också att 71 procent av de boende i Östergötland tror att ekonomi kan vara en bidragande faktor till att stanna kvar i en relation fast man egentligen vill lämna den. Sex procent av östgötarna har själva någon gång stannat kvar i ett dåligt förhållande eftersom att de inte haft ekonomiska möjligheter att lämna.

Frihetskapital – en satsning av Länsförsäkringar

För att ge fler möjligheten att stanna i ett förhållande av lust och vilja, snarare än ekonomiska skäl, har Länsförsäkringar skapat initiativet Frihetskapital. På www.frihetskapital.se finns bland annat tips och råd om hur svenska folket kan öka den ekonomiska jämställdheten i relationen.

Utdrag från den rikstäckande undersökningen

• 93 procent anser att en ekonomiskt jämställd relation innebär att båda parter tar lika stort ansvar för inköp/utgifter kopplade till relationen
  • Var femte svensk (18 procent) upplever inte alls sin relation som ekonomiskt jämställd. De som tjänar minst är de som i störst utsträckning inte tycker att relationen är ekonomiskt jämställd
  • 57 procent av männen säger att de tjänar mer än sin partner
  • Fyra av tio uppger att de tar ett större ansvar än sin partner när det kommer till hushållets ekonomi
  • Närmare hälften av Sveriges män upplever att de betalar mer för gemensamma utgifter (jämfört med 14 procent av kvinnorna)
  • 73 procent uppger att de känner sig nöjda med deras ekonomiska makt i relationen. Med ekonomisk makt menar vi möjligheten att påverka vilka inköp som görs, utrymme att spara till egna mål, drömmar och liknande.

Tre tips som gör din relation mer ekonomiskt jämställd

1. Våga prata pengar. Det är viktigt att bägge parter känner sig trygga och självständiga i hushållets ekonomi. Många par glömmer bort att prata ekonomi med varandra. Hur vill ni att den gemensamma framtiden ska se ut rent ekonomiskt? Vad fungerar bra och vad fungerar mindre bra? Har båda råd att leva enligt den levnadsstandard som ni har valt?

2. Ha eget sparande. Se till så att ni båda har eget sparande. Och kompensera eventuellt den som drar tyngst lass hemma och kanske yrkesarbetar deltid. Tänk på att det i vissa fall kan vara bra att göra sparpengarna till enskild egendom, för att säkerställa att pengarna tillfaller ägaren vid en skilsmässa.

3. Planera pensionen mer jämställt. De olika val som du gör i livet kan få betydelse för din framtida pension. De flesta känner till att lönens storlek spelar en viktig roll. Andra saker som påverkar den framtida pensionen är föräldraledighet, minskad arbetstid och antal VAB-dagar. Att flytta över den del av pensionssparandet som heter premiepension till sin partner är ett sätt att göra det framtida pensionärslivet mer jämställt. Ett extra sparande är ett annat sätt att kompensera den som har tagit ett större ansvar hemma under perioder.

Fler tips finns på www.frihetskapital.se

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Länsförsäkringar 2017. Den är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel. Målgruppen för undersökningen är personer från den svenska allmänheten 18 - 79 år. Totalt har 2 714 intervjuer genomförts.

Filip Apelstav, bankchef, Länsförsäkringar Östgöta, tel: 076-140 42 33, filip.apelstav@LFostgota.se

Helena Lövgren, pressansvarig, Länsförsäkringar Östgöta, tel: 0702-49 31 58, helena.lovgren@LFostgota.se

Länsförsäkringar Östgöta är ett lokalt kundägt bolag som personligt och enkelt erbjuder privatpersoner och företag tjänster med en unik helhet inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Visionen är att tillsammans med kunder, ägare, anställda och samarbetspartners skapa trygghet och möjligheter i Östergötland. Bolaget försäkrar ca 59 % av alla hushåll i Östergötland, 52 % av alla bilar och 51 % av alla företag samt har 24 % av marknaden för privata livförsäkringar och 28 % beträffande tjänstepensioner. Antalet kunder i bolaget uppgår totalt till ca 228 000. Antalet anställda är ca 330. Länsförsäkringar Östgöta är ett av 23 lokala och självständiga länsförsäkringsbolag som tillsammans utgör Länsförsäkringar. De 23 bolagen äger gemensamt Länsförsäkringar AB.