De är nominerade till Östgötapriset

För tredje året i rad delar det kundägda bolaget Länsförsäkringar Östgöta ut 175 000 kronor till östgötska initiativ som bidrar till trygghet. Nu står det klart vilka som i år har nominerats till Östgötapriset och som därmed har chansen att ta del av prissumman vid prisutdelningen i november i år.

Östgötapriset, som är initierat av Länsförsäkringar Östgöta, stöttar initiativ som bidrar till ökad trygghet i Östergötland. Vid ansökningstidens slut i år hade Länsförsäkringar Östgöta fått in ett fyrtiotal ansökningar från individer, företag, föreningar och ideella organisationer runtom i länet. En nomineringskommitté har därefter gått igenom alla bidragen och valt ut de åtta nominerade kandidaterna utifrån givna kriterier.

Här är listan över de nominerade:

Idrott Utan Gränser, Norrköping - arbetar för att barn och unga ska få tillgång till goda förebilder och meningsfulla fritidsaktiviteter – och bygga sin egen självkänsla.

Shanazi Hjältar och Hjältinnor, Linköping - arbetar i vardag och verklighet för att uppnå en attitydförändring bland unga män och kvinnor som lever i hederskulturer.

WeTalk UF, Linköping - ett initiativ från Ung Företagsamhet vars affärsidé är att föreläsa om det ökande problemet psykisk ohälsa, både för unga och deras föräldrar.

Portalen i Norrköping – populär mötesplats i Norrköpingsområdena Hageby och Ringdansen som arbetar för integration genom att få ut människor i sysselsättning.

IFK Motala Bandy - driver ett projekt som går ut på att få fler barn, oavsett bakgrund eller idrottserfarenhet, att åka skridskor.

Bollihop, Linköping – arbetar för att alla ska ha samma möjligheter till fritidsaktiviteter, oberoende av kön, bakgrund, socioekonomisk situation eller bostadsort.

Bu Cancer, Svärtinge - Med sin egen lillasysters sjukdom som drivkraft har 15-årina Tilde från Svärtinge samla ihop en hel miljon till kampen mot cancer.

Linköpings Stadsmission – har startat ett skyddat boende med fokus på barn, för att även de ska ha samma rättigheter till skydd som vuxna som lever med våld i hemmet.

Juryn som nu ska utse en eller flera vinnare består av representanter från Länsförsäkringar Östgöta samt kunder som representerar ägarna och som ingår i bolagets fullmäktige.

– Östgötapriset skapades för att lyfta och hylla initiativ som bidrar till en tryggare vardag för alla i Östergötland. Länsförsäkringar Östgöta vill synliggöra och uppmuntra östgötar som visar engagemang mod och civilkurage. Med över 40 nomineringar kan vi glatt konstatera att engagemanget är stort i länet och vi har mycket att vara stolta över, säger Tommy Eklöf, sammanhållande för Östgötapriset och hållbarhetsansvarig på Länsförsäkringar Östgöta.

Vinnaren/vinnarna presenteras på det hållbarhetsseminarium som bolaget anordnar den 12 november 2018 på Babettes Linköping, ett event som även kommer att livesändas. Då delas även prissumman på 175 000 kronor ut.

Tommy Eklöf, hållbarhetsansvarig, Länsförsäkringar Östgöta, telefon: 070-230 79 78, e-post: tommy.eklof@lfostgota.se

Helena Lövgren, pressansvarig, Länsförsäkringar Östgöta, telefon: 070-249 31 58, e-post: helena.lovgren@LFostgota.se

Länsförsäkringar Östgöta är ett lokalt kundägt bolag som personligt och enkelt ska erbjuda östgötarna den bästa kundupplevelsen inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Visionen är att tillsammans med kunder, ägare, anställda och samarbetspartners skapa trygghet och möjligheter i Östergötland. Länsförsäkringar Östgöta är ett av 23 lokala och självständiga länsförsäkringsbolag som tillsammans utgör Länsförsäkringar. De 23 bolagen äger gemensamt Länsförsäkringar AB.

Snabbfakta

Östgötapriset skapades för att lyfta och hylla initiativ som bidrar till en tryggare vardag för alla i Östergötland. Länsförsäkringar Östgöta vill synliggöra och uppmuntra östgötar som visar engagemang mod och civilkurage. Med över 40 nomineringar kan vi glatt konstatera att engagemanget är stort i länet och vi har mycket att vara stolta över.