De är vinnare av Östgötapriset 2017

På Länsförsäkringar Östgötas hållbarhetsseminarium ”Hållbara idéer för näringslivet” i Louis De Geer idag presenterades vinnarna av Östgötapriset 2017. Priset tilldelades fyra olika initiativtagare som alla, på olika sätt, bidrar till ökad trygghet och gemenskap i Östergötland. Förstapriset gick till Novahuset i Linköping för deras arbete med att stå upp mot övergrepp och ge stöd och rådgivning till personer som blivit utsatta.

Med Östgötapriset vill det lokalt kundägda Länsförsäkringar Östgöta lyfta fram initiativ som på bästa sätt bidrar till ett tryggare lokalt samhälle med större samhörighet. Under tävlingsperioden har initiativtagare i Östergötland kunnat anmäla sitt intresse av att vara med. Utav nio nominerade kandidater, valdes fyra pristagare ut av en jury bestående av representanter från Länsförsäkringar Östgöta samt kunder som representerar ägarna i bolagets fullmäktige.

Till förstapristagare och en prissumma om 100 000 kr utsågs Novahuset, med basen i Linköping. Juryns motivering löd:

För modet att våga bryta tystnaden. För styrkan i att orka prata om det svåra. Och kraften i att utmana djupt rotade normer. För att du ska veta att det aldrig är ditt fel. Att skulden aldrig är din att bära. För att du alltid har rätt till din egen kropp. I kampen mot ett av våra större samhällsproblem förmedlar årets vinnare av Östgötapriset stöd, kunskap och hopp. Med ett genuint engagemang står de upp mot de övergrepp som berör oss alla. Vinnaren är en starkt lysande förebild som skapar trygghet för alla östgötar.

Övriga pristagare och mottagare av en prissumma om vardera 25 000 kr var:

1. Locker Room Talk – Utmanar snacket i grabbarnas omklädningsrum
  2. Good News of Norrköping – Klädinsamling som skapar samhörighet
  3. Under Kevlaret – Kämpar mot machokulturen och för killars psykiska hälsa.

– Vi är väldigt tacksamma och stolta över att få ta emot Östgötapriset, säger en glad Paulina Bengtsson, grundare och verksamhetsansvarig för Novahuset. Målet med vår verksamhet är först och främst att fånga upp sexuellt utsatta och ge dem stöd, men även att få bort de skadliga myter och attityder som genomsyrar samhället. Få bort skuldbeläggningen offer för övergrepp oftast får utstå. Det är så positivt och viktigt att de här frågorna lyfts upp i detta sammanhang och vinstpengarna kommer göra det möjligt för att oss att nå ut till ännu fler!

– Det har varit fantastiskt att få möjligheten att lyfta och hylla alla nominerade och utse pristagarna bland så många fina initiativ, säger Tommy Eklöf, hållbarhetsansvarig på Länsförsäkringar Östgöta. Alla bidrar de till att skapa trygghet och möjligheter för Östergötlands gemensamma bästa.

Hållbarhetsseminariet i Flygeln, Louis de Geer, Norrköping samlade drygt 250 deltagare från framförallt näringslivet i Östergötland.

Korta fakta om Östgötapriset
Östgötapriset instiftades under Länsförsäkringar Östgötas 175-årsjubileum 2016. Priset delas ut till initiativ som innebär ett engagemang utöver det vanliga för människors ökade trygghet och gemenskap. Initiativet ska ha ett hållbart förhållningssätt, utifrån sociala, miljömässiga och ekonomiska aspekter. Bland de nominerade utses en eller flera vinnare som presenteras på det hållbarhetsseminarium som bolaget anordnade den 26 september 2017. Då delades även prissumman om 175 000 kronor ut. Läs mer om Östgötapriset >>

Tommy Eklöf, hållbarhetsansvarig, Länsförsäkringar Östgöta, telefon: 0702-30 79 78, e-post: tommy.eklof@lfostgota.se

Helena Lövgren, pressansvarig, Länsförsäkringar Östgöta, telefon: 0702-49 31 58, e-post: helena.lovgren@LFostgota.se

Länsförsäkringar Östgöta är ett lokalt kundägt bolag som personligt och enkelt erbjuder privatpersoner och företag tjänster med en unik helhet inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Visionen är att tillsammans med kunder, ägare, anställda och samarbetspartners skapa trygghet och möjligheter i Östergötland. Bolaget försäkrar ca 59 % av alla hushåll i Östergötland, 52 % av alla bilar och 51 % av alla företag samt har 24 % av marknaden för privata livförsäkringar och 28 % beträffande tjänstepensioner. Antalet kunder i bolaget uppgår totalt till ca 228 000. Antalet anställda är ca 330. Länsförsäkringar Östgöta är ett av 23 lokala och självständiga länsförsäkringsbolag som tillsammans utgör Länsförsäkringar. De 23 bolagen äger gemensamt Länsförsäkringar AB.