De är vinnare av Östgötapriset 2018

I samband med Länsförsäkringar Östgötas hållbarhetsseminarium i Linköping idag presenterades vinnarna av Östgötapriset 2018. Priset tilldelades fyra olika initiativtagare som alla, på olika sätt, bidrar till trygghet i Östergötland. Förstapriset gick till Bollihop i Linköping för deras arbete med att alla ska ha samma möjligheter till fritidsaktiviteter – oberoende av kön, bakgrund, socioekonomisk situation eller bostadsort.

Med Östgötapriset vill det lokalt kundägda Länsförsäkringar Östgöta lyfta fram initiativ som på bästa sätt bidrar till människor ökade trygghet i vårt län. Under tävlingsperioden har initiativtagare i Östergötland kunnat anmäla sitt intresse och totalt fick bolaget in ett 40-tal ansökningar. Åtta kandidater nominerades sedan och slutligen valdes fyra pristagare ut. Juryn bestod av representanter från Länsförsäkringar Östgöta samt kunder som representerar ägarna i bolagets fullmäktige.

Förstapristagare Bollihop, som har sin bas i Linköping, fick ta emot en prissumma om 75 000 kronor.

Juryns motivering löd:

För att ditt kön inte ska bestämma vad du gör med din fritid. För att dina ekonomiska eller sociala förutsättningar inte ska hindra dig från att göra det du vill. För att din fritid inte ska begränsas av var du bor eller vilken bakgrund du har. Med höjd blick och framtiden som främsta uppdragsgivare har de lagt prestigen åt sidan och visat att resultatet blir större när man gör saker tillsammans. För ett projekt som bygger glädje, självkänsla och både fysisk och mental styrka. Och som redan har prisats och spridit inspiration på nationell nivå.

– Att få ta emot Östgötapriset är enormt roligt, både att uppmärksammas och att få ett ekonomiskt bidrag som kommer göra stor nytta i vårt arbete med att fortsätta driva och skapa en mer inkluderande idrott för tjejer i Linköping, säger Sahar Khalili, som tillsammans med Ella Karlsson är ansvarig för Bollihop.

Övriga pristagare blev:

• Shanazi Hjältar och Hjältinnor – fick ta emot en prissumma om 50 000 kronor för sitt förebyggande arbete mot våld och förtryck och för sitt stöd till utsatta ungdomar.
  • Portalen i Norrköping – fick ta emot en prissumma om 25 000 kronor för sitt integrationsarbete genom att hjälpa människor till arbete eller studier.
  • Idrott Utan Gränser – för sitt arbete med att låta barn och unga få tillgång till goda förebilder och meningsfulla fritidsaktiviteter fick de ta emot 25 000 kronor.

– Engagemanget i Östergötland är otroligt starkt. Östgötapriset har sedan det instiftades hunnit prisa en rad olika initiativ som alla gör oerhörd stor skillnad i många mäniskors vardag. Årets nominerade och vinnare är inga undantag. Vi är stolta över att verka i en region där så många jobbar för att skapa trygghet och möjlighet för andra, säger Tommy Eklöf, hållbarhetsansvarig på Länsförsäkringar Östgöta.

Hållbarhetsseminariet och prisutdelningen på Babettes, i Linköping tillgängliggjordes för allmänheten genom att livesändas på Facebook.

Korta fakta om Östgötapriset

Östgötapriset instiftades under Länsförsäkringar Östgötas 175-årsjubileum 2016. Priset delas ut till initiativ som innebär ett engagemang utöver det vanliga för människors ökade trygghet. Initiativet ska ha ett hållbart förhållningssätt, utifrån sociala, miljömässiga och ekonomiska aspekter. Bland de nominerade utses en eller flera vinnare som får dela på prissumman om 175 000 kronor ut. Läs mer om Östgötapriset >>

Tommy Eklöf, hållbarhetsansvarig, Länsförsäkringar Östgöta, telefon: 0702-30 79 78, e-post: tommy.eklof@LFostgota.se

Länsförsäkringar Östgöta är ett lokalt kundägt bolag som erbjuder privatpersoner och företag en helhet inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Visionen är att tillsammans med kunder, ägare, anställda och samarbetspartners skapa trygghet och möjligheter i Östergötland. Länsförsäkringar Östgöta är ett av 23 lokala och självständiga länsförsäkringsbolag.