Id-stölderna ökar rejält i Östergötland – så skyddar du dig

Id-stölderna ökar och börjar bli ett stort problem för oss. För invånarna i Östergötland ökade antalet id-stölder med hela 65 procent 2014 enligt Upplysningscentralen (UC). Trots det, visar en undersökning som Länsförsäkringar har genomfört att över hälften av oss inte vet vad vi kan göra för att undvika att få vår identitet kapad. Nu finns en tjänst där man snabbt, via ett mejl eller sms, får ett meddelande om något händer som kan misstänkas vara en id-stöld.

Länsförsäkringars undersökning visar också att endast en tredjedel av oss är oroliga för den här typen av brott. Men kanske skulle vi oroa oss lite mer. Att få identiteten kapad innebär att en bedragare använder stulna personuppgifter för att till exempel söka och utnyttja krediter, ta emot bidrag, teckna mobilabonnemang, beställa varor eller till och med komma över lagfart till en fastighet.

Kunder i Länsförsäkringar kan nu alltså via ett sms eller ett mejl snabbt varnas om någon försöker komma åt deras personuppgifter.

– Den här typen av stölder ökar hela tiden och vi är därför väldigt glada över att kunna erbjuda den här tjänsten till våra kunder, säger Pär Kaller som är chef för Försäkring Sak och Liv på Länsförsäkringar Östgöta.

Min Bevakning är ett samarbete med UC. Sedan tidigare ingår det ett kostnadsfritt skydd vid id-stöld i Länsförsäkringars hemförsäkringar och gäller utan självrisk.

Läs mer på http://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/att-vara-kund/erbjudanden/battre-skydd-mot-id-stold/

Tips på hur du kan skydda din identitet

•  Lämna aldrig ut ditt personnummer utan att du är säker på vad det ska användas till.
  •  Har du tappat en identitetshandling, spärra den hos utfärdaren, anmäl det till polisen och till kreditupplysningsföretag.
  •  Lämna aldrig ut personliga uppgifter om bankkort och inloggningsuppgifter via sms eller mejl, och klicka inte på länkar i meddelanden - även om det verkar vara från ett välkänt företag.
  •  Var uppmärksam på post du får, till exempel bekräftelser på beställningar eller nya bankengagemang, besked om adressändring eller liknande.
  •  Byt till en låsbar brevlåda eller postfack.
  •  Kontrollera webbplatser du är inne på. Ett tecken på att det är en falsk webbplats är att det inte finns någon information om hur du reklamerar en vara, låga priser och bristfälligt språk och stavfel.
  •  Lämna inte ut alltför detaljerad information om dig själv på Facebook och liknande sociala nätverk och eftersänd eller be en granne ta in din post om du är bortrest länge.

För mer information kontakta:

Pär Kaller, chef Försäkring Sak och Liv, Länsförsäkringar Östgöta, telefon 0702-87 51 25, e-post; par.kaller@LFostgota.se

Pia Carlgren, kommunikationschef Länsförsäkringar Östgöta, tel: 0701-43 67 47, e-post; pia.carlgren@LFostgota.se

Fakta om Länsförsäkringar Östgöta
Länsförsäkringar Östgöta är ett lokalt kundägt bolag som erbjuder privatpersoner och företag tjänster med en unik helhet inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Vår vision är att tillsammans med kunder, ägare, anställda och samarbetspartners skapa trygghet och möjligheter i Östergötland.

Bolaget försäkrar ca 56 % av alla hushåll i Östergötland, 52 % av alla bilar och 52 % av alla företag. Vi har 26 % av marknaden för privata livförsäkringar och 29 % beträffande tjänstepensioner. Bankens affärsvolym var vid årsskiftet ca 17 miljarder kronor. Antalet kunder i bolaget uppgår totalt till ca 210 000. Antalet anställda är ca 320. Länsförsäkringar Östgöta är ett av 23 lokala och självständiga länsförsäkringsbolag som tillsammans utgör Länsförsäkringar. De 23 bolagen äger gemensamt Länsförsäkringar AB. Vi har ett av landets starkaste varumärken och det enda inom den finansiella sektorn som konsumenterna placerar topp 15 på anseendebarometern.