Julklappar till över 130 familjer i Norrköping, Söderköping och Finspång

Länsförsäkringar Östgöta skänker 35 000 kronor till olika former av julhjälp i Norrköping, Finspång och Söderköping. Goda julgärningar smittar och tack vare ett uppskattat tillskott från Babya/Lekia kan extra julklappar delas ut till över 130 behövande familjer.

Olika ideella krafter står bakom julhjälpsinitiativen i Norrköping, Söderköping och Finspång, men de är alla mottagare av Länsförsäkringar Östgötas julgåva. Totalt delas 120 000 kronor ut till åtta olika regionala initiativ som jobbar med trygghetsfrågor. Enligt färska siffror från Stadsmissionen lever cirka 20 000 östgötska barn i ekonomisk utsatthet och de hjälpande insatserna syftar till att på olika sätt öka tryggheten och glädja de som har det tufft i tillvaron.

Babya/Lekia ökar insatsen

Julgåvan om 35 000 kronor till de tre orterna fördelas på 15 000 till Norrköping, 13 000 till Finspång och 7 000 till Söderköping. I ett gemensamt beslut valde mottagarna att omsätta hela gåvan i presentkort hos butikskedjan Babya/Lekia. Babya/Lekia gillade idén så mycket att de med en egen insats ökade värdet på presentkorten med ytterligare klappar till 44 familjer. Totalt kan därför gåvomottagarna på de tre orterna glädja sig åt 52 400 kronor och hela 131 familjer får ett varsitt presentkort på 400 kronor

Julhjälparna är hjältar

Marie Ågren, projektledare för julgåvan på Länsförsäkringar Östgötas Norrköpingskontor, är nöjd med att kunna bidra till en godare jul för fler.

- Jag är både glad och stolt över att vi kan bidra till att så många barn och ungdomar får en extra julklapp. Julhjälparna är hjältar allihop och jag känner mig trygg med att både pengar och paket hamnar i de familjer där de gör mest nytta.

Jenny Palmhäll driver initiativet Julhjälpen i Norrköping. Hon är mer än tacksam över det välkomna tillskottet till jul och betonar att behovet av hjälp är mycket större än vad många kanske anar.

- Vi vill underlätta julbestyren för de som har det svårt. Jul ska vara kul, inte skapa stress och magont över uteblivna julklappar. Vi är så glada över Julgåvan! Vi önskar att alla kunde få se glädjen hos barnen som får ta del av den, säger Jenny Palmhäll.

Mottagare av Länsförsäkringar Östgötas julgåva 2019:

• Julhjälpen i Norrköping,
  • Kyrkans julinsamling i Finspång
  • Julhjälpen i Söderköping,
  • Julhjälpen i Mjölby, Boxholm, Skänninge, Mantorp, Väderstad, Tranås, Vadstena, Ödeshög
  • Kvinnojouren Ellinor och Tjejjouren Beata i Linköping
  • Lions Club i Åtvidaberg
  • Kvinnojouren i Motala
  • Team Ungdom i Kisa

För mer information kontakta:

Tommy Eklöf, hållbarhetsansvarig, Länsförsäkringar Östgöta
Telefon: 070-230 79 78, e-post: tommy.eklof@LFostgota.se

Jenny Palmhäll, Julhjälpen i Norrköping
Telefon: 073-9160485, e-post: julhjalpen.norrkoping@gmail.com

Maria Lyshöj Julinsamling Finspång
Telefon: 076-6772091, e-post: maria.lyshoj@svenskakyrkan.se

Veronica Petersson, Julhjälpen i Söderköping
Telefon: 070-3958848, e-post: julhjalpensoderkoping@gmail.com

Anna Runesson
Pressansvarig, Länsförsäkringar Östgöta
anna.runesson@LFostgota.se

Länsförsäkringar Östgöta är ett lokalt kundägt bolag som erbjuder privatpersoner och företag en helhet inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Visionen är att tillsammans med kunder, ägare, anställda och samarbetspartners skapa trygghet och möjligheter i Östergötland. Länsförsäkringar Östgöta är ett av 23 lokala och självständiga länsförsäkringsbolag.

Marie Ågren, Länsförsäkringar Östgöta
Vi vill underlätta julbestyren för de som har det svårt. Jul ska vara kul, inte skapa stress och magont över uteblivna julklappar. Vi är så glada över Julgåvan! Vi önskar att alla kunde få se glädjen hos barnen som får ta del av den.
Jenny Palmhäll, Julhjälpen i Norrköping