Kontanter kan ge trygghet om något händer

MSB (myndigheten för samhällsskydd och beredskap) ger ett antal rekommendationer till förberedelser vid en kris. Bland annat att ha kontanter hemma. Men hur mycket behöver man ha? Och vilken summa täcker hemförsäkringen?

Med ett pågående krig i Europa har det blivit mer aktuellt att se över sina egna förberedelser för en kris. Men allvarliga störningar i samhället kan inträffa när som helst och det är alltid viktigt att ha beredskap för, till exempel, strömavbrott eller om betalkortssystemen inte fungerar.

- Att förvara en summa pengar hemma är en trygghet, säger Worod Sayeler, privatrådgivare, Länsförsäkringar Östgöta. Men många kanske funderar på hur mycket man bör ha och det är svårt att ge någon generell rekommendation. Ett tips kan vara att läsa Konsumentverkets råd om privatekonomi där man hittar uppskattade kostnader för mat beroende på ålder.

Till exempel beräknas den individuella matkostnaden per månad till 2 860 kronor för en person som är 31 - 61 år om all mat lagas hemma. Men pengarna kan också behövas till flera andra behov, såsom mediciner eller drivmedel.

- För våra kunder är det bra att känna till att hemförsäkringen kan täcka upp till 5 000 kronor i kontanter som förvaras hemma. Men det finns vissa aktsamhetskrav, exempelvis när det gäller förvaring. Du behöver inte ha dom i ett kassaskåp men de ska förvaras så att skada eller förlust så långt som möjligt förhindras. Kontanter ersätts om det gäller en stöld i en bostad och någon olovligen tagit sig in.

Oavsett hur stor summa pengar man väljer att förvara hemma är det bra att små valörer. Det viktigaste är att inte stå helt utan kontanter om något skulle inträffa.

För mer information, kontakta gärna:

Worod Sayeler, privatrådgivare Länsförsäkringar Östgöta. Tel. 011-29 02 15
Marie Lorentzon, pressansvarig Länsförsäkringar Östgöta. Tel. 070-167 84 80