Lena Ek blir ny styrelseordförande i Länsförsäkringar Östgöta

Vid gårdagens bolagsstämma i Länsförsäkringar Östgöta valdes Lena Ek till ny styrelseordförande. Lena Ek blir nu bolagets första kvinna i rollen.

- Det är med ära och glädje jag tar mig an förtroendet att få leda styrelsens arbete och utveckla Länsförsäkringar Östgötas styrkor som kundägt bolag, säger Lena Ek. Bolaget är framgångsrikt med en stark position i Östergötland och vi ska fortsätta utveckla vårt erbjudande där vi skapar trygghet och möjligheter för våra kunder.

Lena Ek är jurist med inriktning på internationell rätt och har en lång karriär som politiker. Hon har bland annat varit kommunalråd i Valdemarsvik, ledamot i riksdagens finansutskott och som europaparlamentariker suttit i sju år i utskottet för industri, energi och forskning. Lena Ek var miljöminister 2011 - 2014.

Erfarenheten från styrelsearbete är bred, från såväl akademi som företag. Kungliga Tekniska högskolan, Göteborgs universitet, Stockholm Environment Institute och PEFC (Programme for the Endorsement of Forest Certification) är exempel.

Sedan 2015 är Lena Ek styrelseordförande för Södra skogsägarna men avgår på stämman i maj.

Lena Ek har varit vice ordförande i Länsförsäkringar Östgötas styrelse sedan 2020 och kan, tillsammans med övriga styrelseledamöter, se tillbaka på ett framgångsrikt år. Inför kommande år ska takten i utvecklingsarbetet öka. Det handlar bland annat om nya tekniska lösningar för att trygga kundernas vardag. Men också satsningar på skadeförebyggande arbete och hållbarhet.

- Ett hållbarhetsfokus är jätteviktigt i vårt arbete för ett tryggare Östergötland. Det gäller att hela tiden utveckla våra produkter och tjänster med omsorg om människa, miljö och samhälle.

Lena Ek ersätter Peter Lindgren som ordförande. Han har haft uppdraget sedan 2015.

För mer information, kontakta gärna:
Marie Lorentzon, pressansvarig. Tel. 070-167 84 80