Majoriteten av de som skadas på moped är 15-17 år

I 80 procent av de anmälda mopedolyckorna till Länsförsäkringar är föraren mellan 15 och 17 år. Och antalet tonåringar ökar nu, eftersom kurvan för antalet nyfödda stiger från år 2000 - samtidigt som mopeden har kommit tillbaka och blir alltmer populär. En ny forskningsstudie visar att en del av problemet är bristande kunskaper hos föräldrar.

En ny forskningsstudie kopplad till ungdomar, föräldrar och attityder kring mopedkörning visar att föräldrar har dålig koll på teknik och trafikkunskaper.

– Nu kommer nästa kull mopedister. Rapporten visar att många föräldrar inte har uppdaterat sina kunskaper inom ny teknik och trafik och då kan de inte coacha sina ungdomar på rätt sätt, berättar Patrick Petersson, skadechef på Länsförsäkringar Östgöta.

Länsförsäkringar vill att föräldrar ska delta i körkortsutbildningen när deras barn lär sig köra moped. Även trafikskolorna ställer sig positiva till detta.

– Vi ser att det här är nödvändigt för att få ner antalet skadade mopedister, säger Patrick Petersson. Och det är ingen stor insats – det räcker med att en förälder deltar vid ett eller två tillfällen under utbildningen.

Rapporten visar också att föräldrarna själva gärna vill prata om riskerna, men det är inte alltid det ges naturliga tillfällen till det.

– Om föräldrarna är med vid inledningen av utbildningen för körkortet får de koll på nyheter och vad som gäller för moped i trafik. Då är det enklare att sitta hemma vid köksbordet och diskutera.

Det finns också andra problem som ungdomarna själva beskriver.

– Många som råkat ut för en olycka tror att det var deras eget fel, trots att det inte alls alltid är fallet, avslutar Patrick Petersson. De unga uppfattar sig som undantag och utanför den övriga trafiken. Vi ska också komma ihåg att mopedisterna ”tvingas” ut på 70-vägar, där de då kör i vägrenen som ofta har mycket sämre vägunderlag.

Tre viktiga!

• Föräldrar - medverka vid mopedutbildningen
  • Knäpp hjälmen
  • Trimma inte mopeden

Fakta kring AM - Moped klass I

Körkortsbehörigheten AM ger rätt att köra moped klass I (EU-moped) som är konstruerad för en hastighet av 45 km/timme.

För att få ett AM-körkort finns sex krav:

• Du har körkortstillstånd.
  • Du är permanent bosatt i Sverige eller har studerat här i minst sex månader.
  • Du har gått en utbildning hos en behörig utbildare.
  • Du har fyllt 15 år.
  • Du har gjort ett godkänt kunskapsprov.
  • Du har inget körkort som är utfärdat i någon annan stat inom EES-området. Ett sådant körkort går däremot att byta ut mot ett svenskt.

Länsförsäkringars forskningsfond har finansierat två studier som är genomförda av Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) i Linköping; Unga mopedister och Mopedungdomar och deras föräldrar.

Läs rapporten här:

För mer information kontakta:

Patrick Petersson, skadechef Länsförsäkringar Östgöta, tel: 0706-26 42 81, e-post: patrick.petersson@LFostgota.se

Helena Lövgren, pressansvarig Länsförsäkringar Östgöta, tel: 0702-49 31 58, e-post: helena.lovgren@LFostgota.se

Fakta om Länsförsäkringar Östgöta
Länsförsäkringar Östgöta är ett lokalt kundägt bolag som personligt och enkelt erbjuder privatpersoner och företag tjänster med en unik helhet inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Visionen är att tillsammans med kunder, ägare, anställda och samarbetspartners skapa trygghet och möjligheter i Östergötland.

Bolaget försäkrar ca 59 % av alla hushåll i Östergötland, 52 % av alla bilar och 51 % av alla företag samt har 24 % av marknaden för privata livförsäkringar och 28 % beträffande tjänstepensioner. Bankens affärsvolym var vid årsskiftet ca 23 miljarder kronor. Antalet kunder i bolaget uppgår totalt till ca 222 000. Antalet anställda är ca 330. Länsförsäkringar Östgöta är ett av 23 lokala och självständiga länsförsäkringsbolag som tillsammans utgör Länsförsäkringar. De 23 bolagen äger gemensamt Länsförsäkringar AB.