Minska risken för getingar i sommar

I sommar väntas en getinginvasion. Torrt och varmt försommarväder har satt fart på getingarna. Sist vi hade ett riktigt "getingår" var 2016, då många östgötar drabbades av getingbon och besvärande getingar.  Det året beställde Länsförsäkringar Östgöta över 3700 getingsaneringar för sina kunders räkning. Rådet nu är att leta reda på nya bon i tid – att agera nu kan minska getingplågan längre fram.

För att upptäcka eventuella nya getingbon i tid, passa på att ta en inspektionsrunda runt huset. Getinghonan återanvänder inte till gamla bon, utan bygger varje år ett nytt. Ett litet getingbo tidigt på sommaren är oftast inte så stort och innehåller vanligtvis bara en hona och ett mindre antal larver. Det kan du normalt sett ta ner på egen hand.

– Om man måste sanera eller ta bort boet är det bäst att göra det en kväll när det är kyligare och då är också de flesta getingar inne i boet. Getingarna är generellt sett slöare på kvällen när det är mörkt och mindre varmt, tipsar Bertil Jansson, skadereglerare för byggnadsskador på Länsförsäkringar Östgöta. Om du är det minsta osäker, anlita professionell hjälp från saneringsföretag.

Getingar söker ofta upp samma ställe på huset, till exempel innanför en vindslucka, under takbjälke eller i ett skyddat hörn, ofta där det finns en otäthet i byggnaden. Äldre större bon är säkrast att ta bort på vintern när det inte finns några levande getingar.

Det är också viktigt att skilja på bin och getingar.

– Bin och humlor ska man vara otroligt rädd om eftersom de är så viktiga för pollinering, säger Bertil Jansson. Var noga med att sanera så lokalt som möjligt för att inte skada andra insekter.

Den som drabbas av problem med getingbon i villan eller fritidshuset kan oftast få hjälp med sanering via sitt försäkringsbolag, genom boendeförsäkringen.

Tips för att försöka undvika getingstick

• Har du ett mindre getingbo, ta bort det med en dammsugare och helst på kvällstid.

• Har du ett större getingbo, anlita i första hand ett saneringsföretag.

• Gå inte barfota utomhus där det kan finnas risk för getingar.

• Undvik söta eller starka parfymer.

• Erbjud ”dina” getingar något gott, så som saft en bra bit ifrån där du är.

• Täck över kött och sötsaker när du äter utomhus.

• Drick inte ur en öppnad burk eller mörk flaska som stått ute.

• Generellt tycker insekter att gult är en spännande färg, så undvik det på kläder, handdukar och utemöbler.

Om du har fått ett getingstick

• Tvätta getingsticket med tvål och vatten.

• Smärtan kan dämpas med en isbit.

• För att minska smärtan och risken för infektioner kan man också lägga en fuktad huvudvärkstablett på sticket.

• Blir man illamående, får yrsel och kräks och känner stark klåda över hela kroppen måste man söka läkare snabbt.

• Om sticket sitter i mun eller hals, åk omedelbart till sjukhus.

• Sök läkare vid bålgetingstick.

För ytterligare information kontakta gärna:

Bertil Jansson, skadereglerare Länsförsäkringar Östgöta, 0701-693603, bertil.jansson@LFostgota.se

Helena Lövgren, pressansvarig Länsförsäkringar Östgöta, 0702-49 31 58, helena.lovgren@LFostgota.se

Länsförsäkringar Östgöta är ett lokalt kundägt bolag som personligt och enkelt erbjuder privatpersoner och företag tjänster med en helhet inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Visionen är att tillsammans med kunder, ägare, anställda och samarbetspartners skapa trygghet och möjligheter i Östergötland. Länsförsäkringar Östgöta är ett av 23 lokala och självständiga länsförsäkringsbolag som tillsammans utgör Länsförsäkringar. De 23 bolagen äger gemensamt Länsförsäkringar AB

Snabbfakta

I sommar väntas en getinginvasion. Torrt och varmt försommarväder har satt fart på getingarna. Sist vi hade ett riktigt "getingår" var 2016, då många östgötar drabbades av getingbon och besvärande getingar. Det året beställde Länsförsäkringar Östgöta över 3700 getingsaneringar för sina kunders räkning. Rådet nu är att leta reda på nya bon i tid – att agera nu kan minska getingplågan längre fram.

Om man måste sanera eller ta bort boet är det bäst att göra det en kväll när det är kyligare och då är också de flesta getingar inne i boet. Getingarna är generellt sett slöare på kvällen när det är mörkt och mindre varmt. Om du är det minsta osäker, anlita professionell hjälp från saneringsföretag.
Bertil Jansson, skadereglerare för byggnadsskador på Länsförsäkringar Östgöta