Nio av tio östgötar har aldrig brandövat hemma

Endast 14 % av östgötarna har genomfört en brandövning hemma. Det visar en undersökning gjord på uppdrag av Länsförsäkringar Östgöta.

De allra flesta bränder där människor skadas eller dör sker i hemmet. I Sverige dör omkring 100 människor varje år till följd av brand.

– Varje år går människor tillbaka in i brinnande hem för att leta efter familjemedlemmar som redan är räddade. Därför är det otroligt viktigt att göra en brandövning hemma så alla vet hur de ska göra och vart de ska ta vägen när larmet går. Det räddar liv!, säger Helena Hellstén, skadeförebyggare på Länsförsäkringar Östgöta.

För att få fler att göra en livsviktig brandövning hemma har Länsförsäkringar Östgöta tagit initiativ till Sveriges största Brandövning – ett veckolångt evenemang som pågår mellan 27 november och 3 december.

– När 86 procent av östgötarna aldrig har genomfört en brandövning i sitt hem är det dags att göra något. Med Sveriges största Brandövning vill vi visa att alla kan – och bör – göra en brandövning hemma, att det ökar tryggheten och att det till och med kan vara roligt, säger Helena Hellstén.

Så här gör du en brandövning hemma:

1. Samla alla som bor i hemmet. Berätta för alla vad ni ska göra.
  2. Bestäm en återsamlingsplats utanför bostaden.
  3. Gå från rum till rum och prata om hur man kan ta sig ut från just det rummet om det börjar brinna.
  4. Kolla att utrymningsvägarna är framkomliga. Använd alltid entrédörren i första hand, altan- och balkongdörrar i andra hand och fönster i tredje hand.
  5. Sprid ut er i hemmet och tryck igång ett testlarm.
  6. Stäng in branden genom att stänga fönster och dörrar bakom er.
  7. Lämna bostaden, ta det lugnt, testa gärna olika utrymningsvägar och samlas på er återsamlingsplats.

Sveriges största brandövning – ett initiativ från Länsförsäkringar

Sveriges största brandövning är ett initiativ av tio Länsförsäkringsbolag runt om i Sverige, där du bjuds in att planera, förbereda och genomföra en brandövning i ditt eget hem. Genom att förbereda sig på hur man ska agera vid en brand kan riskerna minskas och skadorna begränsas. Sveriges största brandövning anordnas under vecka 48 2017, den 27 november – 3 december. Du bestämmer själv när under veckan som du vill genomföra din brandövning där hemma.

Fler tips om brandsäkerhet och brandövning i hemmet finns på sverigesstörstabrandövning.se

Pressinbjudan: Räddningstjänsten på Länsförsäkringar Östgötas kontor i Linköping och Norrköping den 1 december

På Brandvarnardagen den första 1 december kommer personer från Räddningstjänsten att finnas på plats kl. 10.00 - 15.00 på Länsförsäkringars kontor i Linköping (Platensgatan 11) och i Norrköping (Hospitalsgatan 3), för att prata brandsäkerhet och svara på frågor.

Helena Hellstén, projektledare Skadeförebygg, Länsförsäkringar Östgöta, telefon: 0702-30 93 79, e-post: helena.hellsten@lfostgota.se

Helena Lövgren, pressansvarig, Länsförsäkringar Östgöta, telefon: 0702-49 31 58, e-post: helena.lovgren@LFostgota.se

Länsförsäkringar Östgöta är ett lokalt kundägt bolag som personligt och enkelt erbjuder privatpersoner och företag tjänster med en unik helhet inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Visionen är att tillsammans med kunder, ägare, anställda och samarbetspartners skapa trygghet och möjligheter i Östergötland. Bolaget försäkrar ca 59 % av alla hushåll i Östergötland, 52 % av alla bilar och 51 % av alla företag samt har 24 % av marknaden för privata livförsäkringar och 28 % beträffande tjänstepensioner. Antalet kunder i bolaget uppgår totalt till ca 228 000. Antalet anställda är ca 330. Länsförsäkringar Östgöta är ett av 23 lokala och självständiga länsförsäkringsbolag som tillsammans utgör Länsförsäkringar. De 23 bolagen äger gemensamt Länsförsäkringar AB.