Över 200 miljoner kronor i återbäring till östgötarna

Under våren har Länsförsäkringar Östgöta skickat ut drygt 180 000 återbäringsbesked till sina kunder. Under 2014 gjorde det lokalt kundägda bolaget ett resultat som nu ger kunderna drygt 200 miljoner kronor i återbäring.

2014 var ett bra år för Länsförsäkringar Östgöta. Det var färre stora skador än normalt, dessutom med lägre kostnader än vanligt. Totalt gjorde bolaget ett bra resultat och har därför möjligheten att göra en utbetalning till kunderna, som också är bolagets ägare, som återbäring på den premie de har betalat. Tidigare i år beslutade styrelsen i Länsförsäkringar Östgöta om en återbäring på drygt 200 miljoner kronor till sina sakförsäkringskunder, vilket motsvarar cirka 20 procent av försäkringspremien. Nu under juni och en bit in i sommaren, betalas återbäringen ut till kunderna.

– Vi har inga externa aktieägare som kräver avkastning. Att kunna ge tillbaka till våra kunder känns riktigt bra och är en del av hur vi som lokalt kundägt bolag fungerar, säger Sven Eggefalk som tillträdde som vd för Länsförsäkringar Östgöta i mars i år. Vi har fått mycket positiv återkoppling från våra kunder. Att få del av sin återbäring nu inför sommaren är uppskattat.

Resultat för Länsförsäkringar Östgöta:

• Resultatet från försäkringsrörelsen är ca 206 miljoner kronor före återbäring.
  • Resultat före skatt inklusive kapitalavkastning, är ca 600 miljoner kronor.
  • Premieintäkten för sakförsäkringar är ca 1,3 miljarder kronor, en ökning med 7 procent jämfört med föregående år.
  • Premieinkomsten för livförsäkringar uppgår till ca 900 miljoner kronor.
  • Bankens affärsvolym, d v s summan av in- och utlåning, har ökat till 20,4 miljarder kronor.
  • Det totala antalet skador uppgår till 65000, något fler än året innan, men med lägre skadekostnad.

För mer information kontakta:

Helena Lövgren, pressansvarig Länsförsäkringar Östgöta, telefon 0702-49 31 58, e-post helena.lovgren@lfostgota.se

Sven Eggefalk, vd Länsförsäkringar Östgöta, telefon 0702-40 47 04, e-post sven.eggefalk@lfostgota.se  Notera: Om Sven är svår att nå, ta kontakt med pressansvarig som kan förmedla kontakten snabbare.

Länsförsäkringar Östgöta är ett lokalt kundägt bolag som personligt och enkelt erbjuder privatpersoner och företag tjänster med en unik helhet inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Visionen är att tillsammans med kunder, ägare, anställda och samarbetspartners skapa trygghet och möjligheter i Östergötland.

Bolaget försäkrar ca 58 % av alla hushåll i Östergötland, 52 % av alla bilar och 50 % av alla företag samt har 26 % av marknaden för privata livförsäkringar och 25 % beträffande tjänstepensioner. Bankens affärsvolym var vid årsskiftet ca 20 miljarder kronor. Antalet kunder i bolaget uppgår totalt till ca 215 000. Antalet anställda är ca 320. Länsförsäkringar Östgöta är ett av 23 lokala och självständiga länsförsäkringsbolag som tillsammans utgör Länsförsäkringar. De 23 bolagen äger gemensamt Länsförsäkringar AB. Länsförsäkringar är det varumärke som konsumenterna placerar i topp på anseendebarometern inom den finansiella sektorn.