Packa bilen säkert inför sportlovsresan

Under kommande vecka beger sig många iväg för sportlov till svenska fjällen. För att undvika missöden i trafiken är det viktigt att tänka igenom hur du packar bilen inför resan.

Inför en långresa behöver du tänka på att packa på rätt sätt och i rätt ordning. Placera till exempel inte de tyngsta delarna av packningen i takboxen. Om du provpackar i god tid får du en bra överblick av vad som ska in i bilen. Det gäller framför allt att ha koll på de tunga och hårda sakerna. De ska in först och längst in i bagageutrymmet.

– En tungt lastad bil påverkar dessutom bromssträckan vid en kraftig inbromsning. Därför är det viktigt att hålla extra stort avstånd till framförvarande bil, säger Patrick Petersson, skadechef på Länsförsäkringar Östgöta. Detta märks extra tydligt om du har en takbox som har packats för tungt. Genom hävstångseffekten kan boxen påverka balans och stabilitet. Om lasten förskjuts blir effekten ännu värre.

Ett besök på macken innan avfärd är också att rekommendera.

– En bil med tung last behöver lite högre lufttryck än normalt i däcken, avslutar Patrick Petersson. Fyll på lite extra luft och kom ihåg att även kontrollera trycket i reservhjulet.

För att undvika olyckor på vägarna

• Lasta inte taxboxen för tungt. Bilen blir mer instabil och risken för sladdar och häftiga kast ökar. Fixera med lasthållare eller stabilisera lasten med något mjukt som exempelvis kuddar eller mindre väskor. Kontrollera maxlasten för taket respektive takboxens maxlast
  • Packa mot baksätet. Tung och hård last lägger du långt ner i bagaget, i mitten av bilen – mot baksätet. Tanken är att lasten inte ska flytta på sig vid en undanmanöver. Spänn gärna fast i lastöglor.
  • Töm hatthyllan. Det är viktigt att hatthyllan hålls tom, både för sikten bakåt och för att föremål som ligger löst i huvudhöjd kan förvandlas till livsfarliga projektiler vid en krock.  Använd inbyggt lastnät om det finns.
  • Kolla trycket och håll avståndet. När bilen är tungt lastad är det särskilt viktigt att hålla avståndet till framförvarande trafik. Du kan också behöva fylla på lite extra luft i däcken för att inte försämra väghållningen.
  • Provpacka gärna men undvik att packa bilen klar kvällen före resan. Det ökar risk för bilinbrott; dessutom täcks det då inte av din hemförsäkring.

Läs mer om våra sportlovstips här

För mer information kontakta:

Patrick Petersson, skadechef Länsförsäkringar Östgöta, tel: 0706-26 42 81, e-post: patrick.petersson@LFostgota.se

Helena Lövgren, pressansvarig Länsförsäkringar Östgöta, tel: 0702-49 31 58, e-post; helena.lovgren@LFostgota.se

Fakta om Länsförsäkringar Östgöta
Länsförsäkringar Östgöta är ett lokalt kundägt bolag som personligt och enkelt erbjuder privatpersoner och företag tjänster med en unik helhet inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Visionen är att tillsammans med kunder, ägare, anställda och samarbetspartners skapa trygghet och möjligheter i Östergötland.

Bolaget försäkrar ca 59 % av alla hushåll i Östergötland, 52 % av alla bilar och 51 % av alla företag samt har 24 % av marknaden för privata livförsäkringar och 28 % beträffande tjänstepensioner. Bankens affärsvolym var vid årsskiftet ca 23 miljarder kronor. Antalet kunder i bolaget uppgår totalt till ca 222 000. Antalet anställda är ca 330. Länsförsäkringar Östgöta är ett av 23 lokala och självständiga länsförsäkringsbolag som tillsammans utgör Länsförsäkringar. De 23 bolagen äger gemensamt Länsförsäkringar AB.